Surfen! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Julia Eekelen - WaarBenJij.nu Surfen! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Julia Eekelen - WaarBenJij.nu

Surfen!

Door: Julia

Blijf op de hoogte en volg Julia

15 November 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Het was weer een prachtige week in Kaapstad. Het begon met twee rustige dagen waarin ik veel tijd heb besteed aan het onderzoek. Het onderzoek, voor de mensen die hiervan nog niet op de hoogte zijn of waarbij het een beetje is weggezakt en korte uitleg; het onderzoek is een belangrijk deel van de minor. Voor dit onderzoek kijk ik naar het pedagogische klimaat en concept van de scholen hier in Zuid-Afrika. Dit omdat ik van te voren een groot verschil hierin had verwacht en gelukkig is dit ook zo. Op scholen in Zuid-Afrika is respect voor ouderen, maar vooral mensen met een ‘hogere rang’ (de docenten en al helemaal de principal) erg belangrijk. Er is dan ook een groot verschil/gat tussen de docent en de leerling terwijl wij (of misschien moet ik hier spreken van ik) in Nederland dit verschil klein proberen te houden door ons toegankelijk (en ‘autoritair’ waar nodig) op te stellen tegenover de leerlingen. Dus er is genoeg om over te schrijven.

Woensdag ben ik verder gegaan met het onderzoek maar heb ik ’s ochtends ook nog even tijd moeten maken om boodschappen te doen met Suus en Ilse, want die avond hebben we gekookt voor Luuk en Michel. Dit omdat zij zo aardig zijn om ons met de auto op te halen. Na de boodschappen nog even langs Salesian (andere school) om vervolgens lekker van het zonnetje te genieten in de tuin. Heerlijk! En ik werd ook nog verrast met een belletje uit Senegal van Mark!
’s Avonds dus nog even onze beste kookkunsten uit de kast getrokken en twee heerlijke pasta’s gemaakt. Die we samen onder het genot van een wijntje hebben gegeten.

Donderdag vroeg eruit want er stond vandaag voor mij iets anders op de planning, namelijk een bezoekje aan Ellerton. Dit is een andere school in Sea Point en deze school bezoek ik om zo een betere indruk te krijgen van het pedagogische klimaat op scholen in Zuid-Afrika. Het namelijk weer een andere soort school dan Sea Point Primary, want het is een school met bijna alleen maar ‘zwarte’ leerlingen die voornamelijk uit de grote townships Khayelitsha en Langa komen. De school heeft veel minder luxe faciliteiten dan Sea Point Primary en de klassen zijn vaak iets groter. De klas waar ik bijna de hele dag bij heb gelopen was Grade 6 en bestond uit 40 leerlingen (wel heel groot, maar dat was de enige klas zo groot). In de uren dat de leerlingen zelfstandig moesten werken heb ik met de leerlingen gepraat. Over hun ervaringen op school, wat me hierbij het meeste opviel is dat de leerlingen soms wel meer dan ander half uur moesten reizen om naar school te komen met de bus. Het reizen met de bus is voor deze leerlingen en hun families erg duur, maar toch gaan ze graag naar deze scholen. Dit omdat de scholen in de stad beter staan aangeschreven en omdat er op de scholen in de townships (volgens de leerlingen) veel geweld is. Daarnaast is de voertaal op deze school Engels en niet Xhosa. Met Engels kunnen de leerlingen veel verder komen in het bedrijfsleven en kan op die manier een weg zijn uit het arme bestaan. Onderling praten de leerlingen wel Xhosa omdat ze thuis niet anders gewend zijn, heel erg leuk om te horen want Xhosa is een Bantu taal met veel klik-klik (met de tong, bij de X) geluiden.

Op vrijdag heb ik geprobeerd de klas wat te ordenen en structuur in aan te brengen, maar het heeft maar een half uur aangehouden en dan wordt er meteen weer papier op een netjes gesorteerde stapel gegooid en weg is de orde. Men werkt hier waarschijnlijk al jaren zo en als ik het van anderen mag geloven komt deze (voor ons) chaos op heel veel scholen, in Zuid-Afrika, voor.
’s Middags heb ik een reis geboekt die ik aan het einde van mijn verblijf wil gaan doen. Het is een reis van een klein weekje in de buurt van Johannesburg die ik samen met Mark ga maken. Het zijn voor mij de must-sees van Zuid-Afrika, dus ik kan Zuid-Afrika niet verlaten zonder deze gezien te hebben! De rest van mijn vrije tijd hier (met Mark) gaan we besteedden aan tripjes in en om Kaapstad. Hier heb ik ontzettend veel zin in, maar eerst nog 4 weken stage voor de boeg. Niet dat ik daar tegenop kijk, want ik heb het ontzettend naar mijn zin op stage en daarnaast doe ik veel leuke in het weekend dus de tijd vliegt!

Dit weekend stonden er ook weer een aantal leuke dingen op de planning. Voor zaterdag stond surfen op de planning. Het weer werkte alleen niet echt mee, want toen we opstonden regende (miezerde) het! Eigenlijk wilde ik daarom niet gaan, maar ik heb me over laten halen door de rest en ben toch mee gegaan. We gingen surfen in Big Bay, Blouberg. We waren met een aantal meiden (Anna, Marijn en Emma) en jongen (Christiaan) uit het huis en twee Afrikanen (Bernie en Mike). Eenmaal aangekomen in Big Bay zijn we snel naar een surftent gegaan en ons gear gehuurd. Daar hebben we ons snel in een wetsuit gehesen en met de surfplank naar het strand toe gesneld. Op het strand kregen de nieuwelingen (Christiaan en ik, en Marijn en Emma hadden ook nog wat hulp nodig) een snelcursus golf surfen en dan het water in! Met wat hulp van Anna de golven eerst een paar keer aangevoeld en daarna maar meteen proberen te gaan staan en verbazingwekkend genoeg stond ik meteen! Het ging echt SUPER goed!! En dat vond ik niet alleen zelf, maar Anna ook ;) dus ik verzon het niet! Het was echt super leuk om te doen, maar wel erg vermoeiend. We hebben vier uur gesurft en daarna op de boulevard wat geluncht en een beetje bijgekomen.
Onderweg naar huis gestopt bij de Pick ’n Pay om wat boodschappen te doen.
’s Avonds ben ik nog met Anna, Emma en Marijn naar een huisfeest bij Bernie en Mike geweest waar ook nog lekker gebraaid werd. Hier heb ik een echte Afrikaanse ‘boerenwors’ gehad, hmmm.

Zondag ochtend lekker wat uit kunnen slapen en rustig aan kunnen doen, want dat was wel even lekker na zo’n actieve dag. En omdat het zo ontzettend lekker weer was zijn we met z’n vieren (Anna, Emma, Marijn en ik) naar het strand gegaan. Omdat het met een taxi ernaar toe best prijzig is hebben we besloten met een minibus naar het strand gegaan. Daarvoor moesten we naar Strand Straat lopen, deze straat heet zo omdat voor de landwinning de kust tot daar liep. Op Strand Straat hebben we een minibus aan gehouden. Minibusjes zijn crappie busjes waar 12 á 15 man in kan. Deze hou je aan door je hand op te streken als er een aan komt rijden, dan stoppen ze en nemen ze je voor R6 (€ 0,60) mee naar je bestemming. De bestemming: 2nd Clifton beach. Het zijn heerlijke witte zand stranden met een helaas erg koude zee! Maar dat mocht de pret niet drukken, want het was een hele warme en mooie dag!

Dat was de week alweer, dus dan blijven alleen nog de wist-je-datjes over. Wist je dat…
…de meeste deurklinken hier bijna op schouder hoogte zitten?
…er aardig wat zwervers de nacht door brengen op straat (gevolg: deze zie ik ’s ochtends onderweg naar stage liggen)?
…deze zwervers overdag alle afvalbakken nagaan opzoek naar eten (denk ik)?
…er tralies voor de ramen zitten?
…je hier heel onhandig je geld terug krijgt? Namelijk met bonnetje onderop, dan het briefgeld en vervolgens de muntjes daar weer boven op.
…dat er dus voor zorgt dat ik altijd sta te hannesen met het opbergen van m’n geld?
…iemand je boodschappen inpakt bij de supermarkt?
…de winkelwagentjes hier er als volgt uit zien; klein karretje daarin kun je twee mandjes plaatsen, 1 beneden en 1 boven (zie foto)?

Liefs vanuit een steeds warmer en zonniger Zuid-Afrika!

  • 15 November 2010 - 18:21

    Huig En Bep:

    Hoi Julia,

    Wat ben jij goed bezig! Skydiven, bergbeklimmen, wandelen naar je stageschool, surfen. Wat leuk dat het zo goed ging met surfen, misschien kunnen jij en Mark in jullie vakantie samen gaan surfen! Hier wordt het steeds kouder en vroeger donker, brrr... wat Zuid-Afrikaanse zon zou goed van pas komen!
    Heel veel plezier.

    Groetjes

  • 15 November 2010 - 18:25

    Charlotte:

    Hi Juul,
    Zo te lezen vliegen de weken daar voorbij en als ik het goed heb zit je zo ongeveer alweer op de helft!! Dus extra blijven genieten, want zoals je wel merkt gaat het super snel met de tijd.
    Het surfen klinkt echt heel tof maar wat een mega lang board zeg. Voor mij duurt het nog even voordat ik mag gaan surfen, maar ik zal dat gaan doen in Australië vlak nadat ik aan kom. Can't wait!
    Je hebt ook een gave reis om naar uit te kijken aan het einde van je verblijf in Zuid-Afrika, pff... dat wil ik ook wel! Enjoy!!
    Liefs

  • 15 November 2010 - 18:30

    Mama En Papa:

    Ha lieve schat,
    Prachtig verhaal weer. We lezen het iedere keer weer met veel plezier.
    De scholen met hun eigen cultuur en gewoontes moeten wel veel indruk op je maken. Veranderen valt niet mee lees ik wel;) Het weer bij het surfen zag er helemaal niet slecht uit. En dan gaat het ook nog meteen helemaal goed. Kun je Mark een poepie laten ruiken als ie er is :)
    Blijf genieten lieve schat want de tijd vliegt.
    Dikke kussen van ons en tot Skype.:)

    xxxxx
    Mama en Papa

  • 15 November 2010 - 18:56

    Stefanie + Fam:

    haaaa die julia! wat een super verhaal weer, we genieten er enorm van om jouw warme verhalen te lezen hier in het koude nederland!
    geniet ervan.
    liefs marja, herman, maurice en stefanie

  • 15 November 2010 - 21:46

    Mam:

    Hoi schat,

    portomonaie vol geld en.....een foto van Mark. Leuk hoor!!!!

    De helft zit erop maar de leukste helft komt nog, ha ha .

    xxxx mam

  • 15 November 2010 - 21:57

    Vincent:

    Hey Julia,

    Wat een ervaring, Zuid Afrika! Erg tof dat je dit allemaal mag meemaken! Je naam valt nog zo nu en dan binnen de sectie Engels op Broklede. Altijd fijn om te weten dat je een streepje voor hebt -lees gegarandeerd bent van een gesprek- bij een eventuele sollicitatie, lijkt me. Of is dit puur eigenbelang?? :-)

  • 15 November 2010 - 22:54

    Esther:

    Wat grappig, dat met 'bonnetje onderop, papiergeld, muntjes' doen ze hier ook. Erg irritant! En ze pakken de boodschappen ook in voor je, dus je komt thuis met 10 plastic tasjes. Niet zo goed voor het milieu! Pakken ze het in Afrika ook in plastic tasjes of in papieren zakken?

    Groetjes, Esther

  • 16 November 2010 - 09:04

    Mark:

    Hey baby! Heb niet zoveel tijd dus heb je berichtje even snel doorgelezen maar wel weer leuk allemaal! Natuurlijk had je al het een en ander verteld maar leuk om nu ook de fotos erbij te zien. Ziet er goed uit in wetsuit! ;) We gaan daar zeker surfen en ook naar dat strand op die fotos! Supermooi. Vanaf morgenavond kan ik zowiezo niet meer op internet dus dan is het weer een tijdje stil maar we spreken elkaar snel!! Dikke kuss en have fun!
Julia

Actief sinds 19 Aug. 2006
Verslag gelezen: 136
Totaal aantal bezoekers 117865

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2010 - 30 December 2010

My nuwe avontuur

25 Mei 2009 - 01 Juli 2009

From the Big Apple to Alabama

08 September 2006 - 22 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: