Toerist uithangen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Julia Eekelen - WaarBenJij.nu Toerist uithangen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Julia Eekelen - WaarBenJij.nu

Toerist uithangen

Door: Julia

Blijf op de hoogte en volg Julia

21 December 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Alweer een weekje voorbij in het prachtige en warme Zuid-Afrika en over ander halve week zit ik weer in ons koude kikkerlandje. Dus nog even genieten van de zon, zee, strand en alle andere avonturen die nog gaan komen, maar eerst een korte samenvatting van de afgelopen week.

Op maandag heb ik, zoals jullie al weten, Mark van het vliegveld opgehaald met onze huurauto; een witte VW Chico! Het was allemaal iets later geworden dan verwacht aangezien Mark een paar uur vertraging had. Eenmaal aangekomen in de Bo-Kaap zijn we snel langs de Pick ’n Pay gegaan voor wat boodschappen om vervolgens de eerste dag af te sluiten met een etentje in Long Str.

Dinsdag ochtend zijn we op tijd opgestaan om het reizen meteen goed te beginnen met een tripje naar Cape Point. Zelf had ik deze route al eens gedaan, maar omdat deze zo mooi en leuk is om te rijden wilde ik deze ook graag met Mark doen. De eerste stop was bij Llandudno beach om vervolgens door te rijden naar Hout Bay. Via Chapman’s Peak Drive zijn we door gereden naar het Cape of Good Hope Nature Reserve waar we gestopt zijn bij de Cape of Good Hope waar we bijna werden weggeblazen door harde wind. Op onze weg naar Cape Point hebben we twee wilde struisvogels gespot! Ook op Cape Point waaide het enorm hard en we zijn daarom snel naar de vuurtoren gelopen om wat mooie plaatjes te schieten en vervolgens wat te lunchen voordat we aan onze weg terug naar Kaapstad begonnen. Op onze weg terug zijn we nog gestopt bij Boulder’s Beach waar we pinguïns hebben gezien.

Op woensdag begon de echt Road Trip van deze vakantie namelijk een tripje up the Garden Route. De eerste dag zijn we via Swellendam helemaal naar Mossel Bay gereden waar een middagje aan het strand stond gepland, maar het weer liet dat helaas niet toe. Na een bezoekje aan het centrum en shopping center van Mossel Bay zijn we door gereden naar de lodge waar we gingen overnachten.
De volgende dag door gereden naar Knysna. Voordat we daar aankwamen hebben we nog wat tussenstops gemaakt. De eerste stop was in George, een modern, mooi en rustig stadje. De volgende stop was in Wilderness waar een prachtig natuur gebied ligt waar we doorheen zijn gereden en een stukje hebben gelopen. Eenmaal aan gekomen in Knysna, het mooiste stadje van de Garden Route, zijn we meteen naar ‘the Heads’ gegaan (zie foto) voor een mooi uitzicht over Knysna en dat natuur gebied. Vervolgens terug naar het centrum voor een heerlijke lunch en omdat het weer niet echt mee zat zijn we ’s avonds naar de bioscoop gegaan voor de film Red.
Vrijdag was de laatste dag van de Garden Route en deze hebben we op een hele mooie manier afgesloten, namelijk met een bezoekje aan Knysna Elephant Park. In dit Park leven olifanten die zijn gered uit andere natuur gebieden, zo waren er olifanten uit Namibië, Kruger en Botswana. Met een soort busje zijn we naar de olifanten gereden waar we ze mochten voeren en aaien (zie foto’s). Daarna was het een lange rit van ongeveer 5 uur naar Kaapstad.

In het weekend hebben we ook lekker de toerist uitgehangen in Kaapstad, met op zaterdag ochtend een bezoekje aan Robben Eiland. Al in 1636 deed het eiland dienst als strafkolonie. In 1960 kwam het onder het beheer van de South African Prisons Service. De bekendste bewoner was Nelson Mandela, die hier 18 jaar woonde. De laatste politieke gevangenen is vrijgelaten in 1991 (!!).
Na Robben Eiland hebben we de dag besteed in Waterfront waar lekker geshopt kan worden en voordat we terug naar huis gingen zijn we nog even langs het voetbal stadion gereden.

Zondagochtend ook weer vroeg op want de Tafelberg stond op de planning! Even leek het niet door te gaan door de bewolking, maar naar een uurtje zag het er al een stuk beter uit en zijn we toch gegaan. De route, Skeleton Gorge, begon in de Botanial Gardens van Kristenbosch en ging via de achterkant door het bos helemaal tot aan de top van de Tafelberg. Het was een route die ik al een keer had gelopen, maar ook met Mark wilde doen. Het is een prachtige route met een echte klim, langs een klein watervalletje en een dam die zich op de berg bevind. Na ongeveer twee en een half uur zijn we aangekomen op de top van de Tafelberg waar het behoorlijk bewolkt en winderig was. Tijdens onze wandel naar de andere kant van de berg hoorden we een alarm afgaan. Het was het alarm van de Kabelbaan dat iedereen op de berg terug naar beneden moet, dus wij zijn heel snel naar de Kabelbaan gelopen en konden gelukkig nog net met de laatste Kabelkar naar beneneden. Gelukkig maar, want we hadden geen zin om naar beneden te lopen! Haha.
’s Middags zijn we nog even naar het strand gegaan om te genieten van het prachtige weer. De week hebben we afgelopen met een bezoekje aan de bioscoop voor de film Harry Potter.

Wist je dat…
…men hier links rijd? En het stuur daarom ook aan de andere kant zit?
…de stoplichten hier aan de andere kant van het kruispunt staan en voor het kruispunt?
…mensen daarom vaak een heel stuk OVER de stopstreep staat?
…benzine hier een stuk goedkoper is? Namelijk nog geen euro per liter.
…er hier ook pasop borden zijn voor struisvogels, pinguïns en dergelijke?
…er ook pasop borden zijn voor overstekende mensen op de snelweg!?

Groetjes
Mark en Julia

Ps. Het internet op mijn computer doet het niet meer dus het kan zijn dat ik niet reageer op mailtjes o.i.d.

• 21 December 2010 - 08:23

Stefanie En Fam:

heeeee julia en mark! jeetje wat indrukwekkend!!!!
    nog veel plezier en goeie reis terug alvast!
    liefs stefanie en marja en herman en mauriceee

• 21 December 2010 - 08:52

Esther:

Leuk verhaal! Lijkt me wel apart om Nelson Mandela's cel te zien. En hoe ging het, links rijden in een auto waar het stuur rechts zit? ;) Je hebt het gauw zat onder de knie he!

Nog een fijne tijd en een goede terugreis!

Groetjes, Esther en Nate

• 21 December 2010 - 10:49

Jorien:

Hee Juul & Mark,

Wat een super gave foto's :D :D :D!! Nice, nice, nice!

Have fun! Liefs, Jor.

• 21 December 2010 - 12:19

Bep:

Hoi kinders, wat leuk om te zien wat jullie hebben bekeken. Leuke huisdieren die olifanten? Mark laat ze dan wel uit!
    Ik hoop dat als jullie thuiskomen het er hier nog net zo mooi uitziet als nu, echt "Winter Wonderland".
    Nog hele fijne dagen, geniet ervan!
    Liefs, Bep

• 21 December 2010 - 13:41

Huig.:

Hoi Mark en Julia,

Mooi daar, prachtige foto's.
    Het is hier mooi in de sneeuw en koud.
    Bij jullie zeker zo mooi met zon, zee, strand, leuke dingen om te bekijken, ik zou best even willen ruilen.
    Nou, geniet er nog maar even van jullie saampjes daar.
    Veel plezier.

Huig.

• 21 December 2010 - 17:39

Mama En Papa:

Eindelijk weer herenigd en zo te zien hebben jullie het samen erg naar je zin. Ik heb het idee dat als je in Afrika woont je helemaal geen huisdieren hoeft te hebben. Beesten, hele leuke zelfs, heb je overal :). Wat een prachtige foto's toch weer. Je moet wel een fantastische camera hebben ;). Nou blijf lekker genieten de laatste anderhalve week. Vooral van het heerlijke zomerweertje. Wordt vast een temperatuur-shock als je weer in Nederland bent. Jammer dat je internet niet werkt. Hadden jullie graag even op de Skype gesproken.
    Robbeneiland kippevel momentje?
    Hoop dat je andere geplande trip net zo leuk en indrukwekkend wordt. We zullen die verhalen wel horen als je weer thuis bent. Nou luitjes, heel veel plezier nog en tot volgende week.
    Liefs en dikke kussen.

Mama en Papa

• 21 December 2010 - 18:10

Charlotte:

Hi Juul en Mark,
    Heerlijk van jullie vakantie aan het genieten lees en zie ik. Wat een mooie foto's van jullie beide zeg... Gaaahaaaaaaaaf. Hihi. Geniet maar lekker van het warme weer want we halen hier zo onegeveer record temperaturen!! En zoveel sneeuw dat heel Nederland ervan in de stress schiet.. Heeel veeel plezier nog daar! Geniet ervan met zn tweeen!!
    Liefs Charlotte

• 24 December 2010 - 09:24

Manuela:

Wat een ontzettend leuke foto's!
    Geweldige tijd heb je gehad met Mark zo te zien!
    Over een paar daagjes ben je alweer thuis, natuurlijk wel zonde, maar we hebben allemaal zin om je weer te zien!

liefs Manuela

• 28 December 2010 - 18:09

Patty:

Hej meid..
    leuke dingen hebben jullie samen kunnen doen!! nog even en je bent hier weer!!! maar tot dan nog fijne dagen gewenst..

leuk man dat je bijna weer thuis bent!! dan gaan we eens even stevig bijkletsen ;)

kus!
Julia