Food! Ete! Ukutya! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Julia Eekelen - WaarBenJij.nu Food! Ete! Ukutya! - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Julia Eekelen - WaarBenJij.nu

Food! Ete! Ukutya!

Door: Julia

Blijf op de hoogte en volg Julia

29 November 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Molweni!

Enkosi kakhulu (heel erg bedankt) voor jullie lieve reacties!

Zoals je al aan de titel kan zien draaide het deze week een beetje om eten! Deze week geen avontuurlijke tripjes maar lekker relaxen met een hapje eten!

En eten daar houden ze hier van. Op de raarste momenten de raarste gerechten. Om maar te beginnen met maandag (naja bijna elke stagedag), als ik dan op stage aankom (lees; 10 voor 8 ’s ochtends) zitten er mensen vrolijk popcorn als ontbijt te eten. Popcorn verkopen ze namelijk elke dag op school en als ik ’s ochtends de school binnen loop ruikt het altijd al naar popcorn en als ik in de docentenkamer aankom zijn er altijd wel mensen die popcorn eten!
Gelukkig kon ik ’s avonds gewoon genieten van een Nederlandse gewoonte namelijk het Sinterklaas Journaal!

Op dinsdag was er een collega jarig, Mrs. October. Zij is degene die iedereen eten geeft want ze heeft een klas waarmee ze veel kookt en dat deelt ze dan aan iedereen uit. Daarnaast vindt ze het ook heel leuk om thuis te koken en wat er overblijft deelt ze dan ook weer uit op school. Alleen was het dinsdag haar verjaardag en had ze heerlijke ‘chicken pies’, ‘samosas’ en een ‘pecan pie’ gemaakt. Dat zijn de hapjes waar heel veel mensen hier gek op zijn en ik moet zeggen het is ook heel erg lekker. Het is alleen een beetje vreemd dat dit soort hapjes (en ook dat wat ze thuis kookt) hier om half 11 wordt gegeten. Half 11 is namelijk de eerste pauze en daar waar we in Nederland dan een mueslireep pakken eten ze hier soms wel hele maaltijden…Klein cultuur verschilletje.

Woensdag heb ik hard gewerkt aan het schrijven van mijn onderzoek en heb daarom een bezoekje aan de bioscoop wel verdiend. Gelukkig maar want dat stond op de planning voor de woensdag avond. De keuze was gevallen op de film ‘You Again’. Maar voor het zover was nog even een popcorntje (hier vind ik het toch wat gepaster om te eten i.p.v. op school…) en een Fanta Orange!

Om nog even wat van Nederland te proeven hebben Suus, Ilse en ik besloten om voor onze gasten (Michel, Luuk en Kristina), op donderdag, pannenkoeken te bakken. We hadden pannenkoeken met kaas, pannenkoeken met rozijnen + kaneel + appelschijfjes en gewone pannenkoeken. Kortom heerlijk gegeten! En als toetje had Kristina brownies en kerstkoekjes meegenomen!

Dan is het alweer vrijdag, de laatste werkdag van de week. Vrijdag is voor de leerlingen qua eten ook een leuke dag, want dat is de dag dat de leerlingen luxuries mee naar school mogen nemen om te eten en dat er ook luxuries verkocht worden. Luxuries zijn dingen als snoep, chips, koekjes etc. kortom ongezonde snacks (en nou hoor ik je denken.. valt popcorn dan niet onder luxuries. Blijkbaar niet… Dat wordt gewoon de hele week door gegeten.. heeeel gezond, vooral met die grote hoeveelheden zout….).
Na stage ben ik snel naar huis gegaan om zo nog met wat huisgenootjes naar het strand te kunnen gaan om van het heerlijke weer te genieten. Dan snel langs de Pick ’n Pay om wat eten in de slaan voor de braai.
’s Avonds waren Ilse en ik uitgenodigd om naar de afscheidsbraai van Kristina te gaan, want die gaat binnenkort terug naar Duitsland. Het was een gezellige braai bij haar ‘gastgezin’ thuis (ze is au pair). Hier hebben we van alles lekkers voorgeschoteld gekregen, onder andere knoflookbrood, gebraaide mais, vlees, pasta salade, salade en ga zo maar door. Om af te sluiten met een heerlijk toetje; bananenbrood (een soort cake die naar banaan smaakt, erg lekker!).
Daarna hebben we ons met z’n zevenen (!!) in de auto van de ‘oom’ van Kristina gepropt. Meestal maakt dit niet zoveel uit van die avond besloot de politie ons aan de kant gezet en dan moet je het volgende voor je zien: uit een kleine auto komen dan 6 blanke jongeren (waarvan er 5 op de achterbank zaten) uit de auto die bestuurd werd door een flinke neger. Hij werd aangesproken op deze ‘overload’ en wij stonden en maar een beetje zenuwachtig bij totdat het sfeertje wat rustiger leek en we door een gesprek met de politie erachter kwamen dat hij een boete kreeg omdat hij zich zo arrogant opstelde tegenover de politie. Omdat de traffic police niet kwam moest hij mee naar het bureau om daar een bekeuring te krijgen (van R400 = ongeveer €40). Dan kon de avond dan toch beginnen! Na een dansje te hebben gedaan in onze ‘stamkroeg’ de Dubliner zijn we na een paar korte bezoekjes aan andere tenten dan toch naar huis gegaan.

Zaterdag waren we alweer redelijk op tijd op weg, met bestemming Old Biscuit Mill. Hier was ik, voor de oplettende lezer, al een keertje eerder geweest, maar omdat de sfeer er zo lekker was (net als het eten) zijn we er nog een keer naar toe gegaan. Deze keer ben ik er samen met Ilse en Suus naar toe gegaan waar ik heb genoten van een heerlijk Frans stokbroodje, croissantje en fruitsapjes.
’s Avonds heb ik voor wel R60 (ong. €6) bij de Eastern Food Bazaar gegeten met een aantal Nederlanders. Het is een soort food court waar je kan kiezen uit verschillende Oosterse gerechten voor weinig geld. Het is veel bezocht door locals maar ook erg leuk voor studenten en bezoekers! Weer heerlijk gegeten voor weinig! Eenmaal thuis aangekomen hebben we nog lekker een aantal potjes ‘Weerwolven’ gedaan. Heel erg leuk “kaart”spel wat je alleen met een grote groep kunt spelen (google it ;) ).

Ja ook zondag nog lekker gegeten, namelijk in Canal Walk; een grote shopping mall (ik heb me ingehouden). De lunch bestond uit een Belgische wafel met banaan, slagroom en karamel! Lekker!

Een week voor lekkere maaltijden dus ik zeg volgende week flink detoxen, al twijfel ik eraan of het gaat lukken aangezien Sinterklaas er ook aankomt. Iedereen veel plezier gewent met deze Hollandse feestdag!

Ubuyazi… (Wist je dat…)
…Afrika 11 officiële talen heeft? Waarvan Engels, Afrikaans en Xhosa (de woorden die in het berichtje verwerkt staan) de meest gesproken zijn.
…wij ondertussen alle chauffeurs van het taxi bedrijf ‘intercab’ kennen?
…de omgeving hier echt prachtig is?
…er verschillende “now’s” zijn? Now: ligt in de toekomst (over een uurtje of iets dergelijks) en Now now is wel direct, maar dan wel op het gemakt natuurlijk.
...de Tafelberg er elke dag anders uit ziet? En ik hier een dagboek van maak?
…brood uit een zak (gewoon een boterhammetjes) hier niet echt lekker is? Je het moet daarom moet roosteren?


Siyakubonana! (see you!)

Ps. Foto’s komen morgen!

  • 29 November 2010 - 19:05

    Mark:

    Hey lieverd! Flink aan het snoepen geweest deze week :P lekker hoor ;) Kijk uit je fotos! Dikke kuss!

  • 29 November 2010 - 19:19

    Michiel:

    heeej zus
    leuke berichtjes allemaal heerlijk al dat eten kan ik me wel uit leven zie ik al wel weer haha maar goed. nog iets meer dan een maandje ben je weer thuis in dat koude nl bah. ik ga straks lekker het veld in heerlijk buiten slapen tot vrijdag. nou heel veel plezier nog en echt leuke avonturen allemaal !

    groetjes michiel

  • 29 November 2010 - 21:19

    Pap En Mam:

    Hallo lieverd,

    O o o, toch geen tweede Amerika , daar was je heel wat kilo's aangekomen, die er allang weer af zijn, maar toch. Ha ha , deze week net 10kg snoep ontvangen, moet dat detoxen maar even in de koelkast.

    Hebben gister met je geskyped en je heb het er wel heel erg naar je zin, kan ook niet anders met die temperaturen , leuke mensen, leuke stage, heerlijke eten, nieuwe avonturen en.. het feit dat het nu niet lang meer duurt voor Mark . Ha ha.

    Zijn weer benieuwd naar de foto's .

    xxxx hvj xxxx

  • 01 December 2010 - 16:28

    Charlotte:

    Hi Zusje,
    Hahah leuk die wist je dat-jes. Het duurde voor mij ook even voordat ik erachter kwam dat Now in de toekomst ligt en Now now nu direct betekend. En het moeten roosteren van de boterhammen is mij ook niet vreemd!! Hahaha.
    Erg leuke foto's bij je verhaal, zo te zien ontmoet je veel nieuwe en vooral leuke mensen. Echt super leuk, geniet ervan!!!
    Nog even en dan is Mark er en dan kan je beginnen aan je Safari!! Have fun
    xoxo Gossip girl (haha, grapje) Liefs mij

  • 01 December 2010 - 16:28

    Charlotte:

    Oooh en wat sprinkel jij over je popcorn??? Vinegar was mijn favoriet!!

  • 02 December 2010 - 21:40

    Stefanie:

    was het maar alweer mooi weer hier, dan konden wij ook BRAAIEN!! elke dag!!! * jaloerssss*

  • 06 December 2010 - 18:50

    Huig En Bep:

    Wat leuk dat je zoveel Afrikaanse gerechten eet. Het klinkt heel lekker!
    Nu wordt het echt aftellen totdat Mark komt. Hij is al allerlei voorbereidingen aan het treffen. Hele fijne vakantie samen!
Julia

Actief sinds 19 Aug. 2006
Verslag gelezen: 647
Totaal aantal bezoekers 117884

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2010 - 30 December 2010

My nuwe avontuur

25 Mei 2009 - 01 Juli 2009

From the Big Apple to Alabama

08 September 2006 - 22 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: