Road Trip naar de Cederbergen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Julia Eekelen - WaarBenJij.nu Road Trip naar de Cederbergen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Julia Eekelen - WaarBenJij.nu

Road Trip naar de Cederbergen

Door: Julia

Blijf op de hoogte en volg Julia

22 November 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Na een drukke week vorige week heb ik maandag gebruikt om hiervan een beetje bij te komen. Op stage dus rustig aan gedaan. Thuis m’n blog geschreven en voorbereidingen gedaan voor dinsdag.

Dinsdag heb ik de hele dag alleen voor de klas gestaan omdat Tasneem afwezig was in verband met een Islamitische feestdag. Door deze feestdag waren er dinsdag in plaats van 26 leerlingen maar 20 leerlingen aanwezig. Ik had er enorm veel zin in om de klas een dag alleen te draaien, want ik ken de leerlingen al goed en ik vind het gewoon leuk om voor de klas te staan. Zoals altijd was ik goed voorbereid en had ik genoeg werkbladen gemaakt om de leerlingen bezig te houden mochten ze vervelend zijn. Alles dus helemaal gepland, maar het is niet een echte Afrikaanse lesdag als de hele planning door anderen wordt verstoord. Dus moest ik op deze ene dag wel 2 keer mijn planning veranderen omdat er andere vakken waren die door andere docenten worden gegeven (muziek) die voor moesten gaan. Gelukkig ging het allemaal goed! Het leukste gedeelte van de dag was het moment dat ik de leerlingen ging vertellen over mezelf en mijn leven in Nederland. Daarvoor had ik een leuke PowerPoint met foto’s in elkaar gezet. De leerlingen waren super enthousiast en hadden heel veel vragen. Kortom een geslaagde lesdag, dacht ik zo! Deze mooie dag heb ik afgesloten met het afscheidsetentje van Annemiek en Lisanne bij Beuno Viesta.

Op woensdag vierden de moslims hier Eid al-Adha. Eid al-Asha wordt ook wel offerfeest genoemd en is een feestdag waarop moslims wereldwijd de bereidheid van Abraham herdenken om zijn zoon te offeren als daad van gehoorzaamheid aan God. Mijn stagebegeleidster Tasneem is ook een moslim en had mij uitgenodigd om dit bij haar familie te komen vieren zodat ik ook haar gezin kon leren kennen. Om 11 uur werd ik thuis opgehaald om naar haar huis te gaan. Ze wonen in een aardig mooi huis net iets buiten de stad. Haar drie kinderen en man waren ook thuis. Rond lunch tijd hebben we met z’n allen aan tafel een Islamitisch gerecht gegeten. Het was, naar mijn mening, niet echt een lekker gerecht, maar ik vond het wel heel leuk om uitgenodigd te zijn op de soort van kerst voor de moslims. Na de lunch heb ik samen met Tasneem en Zayaan (haar oudste dochter van 23) tv gekeken en wat gekletst.‘s Middags hebben ze me weer thuis afgezet. Ik vond het heel leuk om haar gezin te ontmoeten en een keertje bij deze bijzondere feestdag voor moslims aanwezig te zijn.

Op donderdag waren we weer samen op Sea Point Primary, maar omdat het voor Tasneem gister een drukke maar leuke dag was, heb ik vandaag de meeste lessen gedraaid. De zwemles was vandaag makkelijk, want de leerlingen hadden een boot van recyclebare items gemaakt waar mee geracet moest worden. Na weer een toch ook wel uitputtende dag heb ik me ’s avonds voorbereid op een weekendje weg, welke vrijdag begint.

Vrijdag ochtend nog wel even naar stage, maar gelukkig mocht ik al om half elf naar huis van stage. Hierdoor kon ik mijn spullen verder pakken en klaar staan zodat we rond 1 uur konden vertrekken. De Road Trip had bestemming Cederbergen! Om hier een beetje op tijd aan te komen moesten we op tijd vertrekken. We zijn er met een VW Citi (zie foto!) naar toe gereden. Hierin moest bagage voor vijf man (Luuk, Michel, Ilse, Kristina en ik), eten voor het hele weekend voor vijf man én vijf man! Het was dus wat krap, maar erg gezellig in de auto. De eerste 200 km ging zonder problemen, omdat dat stuk gewoon snelweg was, maar daarna kwam 60 km onverharde weg; met een VW Citi! We moesten voorzichtig rijden en werden vaak ingehaald door auto’s die wel gemaakt waren voor onverharde wegen (4 wheel drive auto’s). Onderweg zagen we wilde dieren zoals herten en struisvogels (oke, deze laatste zaten achter een hek..). Dus niet alleen de dieren waren anders maar ook de omgeving is heel anders dan in Kaapstad en directe omgeving.
Gelukkig hebben we na een reis van ongeveer 5 uur het huisje toch kunnen bereiken! ‘s Avonds hebben we heerlijk gebraaid. Bij het eten werden we vergezeld door een gigantische spin (zie foto!), maar dat kun je ook wel verwachten als je gaat kamperen in de bergen. Na het eten nog even nagetafeld bij een kampvuurtje met een wijntje.

Op zaterdag ochtend zijn we redelijk vroeg op gestaan om op tijd aan de hike te kunnen beginnen. Na een lekker en gezellig ontbijt samen in de buitenlucht waren we klaar om te vertrekken. Toen we bij de auto stonden ontdekten we een klein probleempje, want de 60 km onverharde weg is een van de banden toch fataal geworden, want deze heeft het niet overleefd. Ja je leest het goed we hadden een LEKKE BAND! Nu maar hopen dat we een reserveband achterin hebben liggen.. en GELUKKIG lag er een reserveband! Michel en Luuk hebben de band vervangen met een snelheid waar de formule 1 … niets bij zijn! Dus met een klein beetje vertraging konden we dan toch weg! De hike die we hebben gedaan heet ‘Wolfberg Cracks’ en het was een hike waar we in het totaal zo’n 5 uur over hebben gedaan. Het was een hike met klimmen (kan bijna niet zonder hulp), door erg smalle gangen tussen twee rosten, onder en over rotsen, langs een afgrond en door de bosjes. Het was dus een redelijk pittige hike, waarbij we ook nog wat waren verdwaald.. maar toch overleefd!
Na de hike lekker naar Maalgat. Maalgat is een meer dat uit loopt in een rivier. Hier hebben we lekker van het mooie weer genoten en gezwommen. ’s Avonds weer een ‘lekker braai’ en een kampvuurtje met spookverhalen.

Zondagochtend hebben we rustig aangedaan omdat we pas om 12 uur uit het huisje moesten. Even de boel aanvegen en dan weer de lange weg terug naar Kaapstad. Eenmaal in de buurt van Kaapstad meteen door gereden naar Camps Bay waar we nog even op het strand hebben gerelaxt. Om vervolgens het weekend af te sluiten met een etentje bij Primi Piati waar we werden bediend door onze favoriete ober Jadon (vriendje van Suus). Goede afsluiting van dit geweldige weekend!

Dan hebben jullie alleen nog de wekelijkse wist-je-dat-jes te goed. Here we go:
Wist je dat…
…dat hier de kerstreclames er heel anders uit zien? Namelijk met mensen die aan het braaien zijn in t-shirt en korte broek.
…men hier erg van braaien (barbecueën) houdt?
…er op een tweebaansweg met doorgetrokken streep ook gewoon ingehaald kan worden? Want dan ga je voor de helft op de vluchtstrook (die hier ook niet volledig is) rijden en dan kunnen de sneller rijdende achterliggers erlangs kunnen.
…de krekels ’s avonds te horen zijn?
…het heel raar is om met 30 graden kerstliedjes te horen?

Liefs Julia

Ps. Meer foto’s volgen later..

  • 22 November 2010 - 17:10

    Charlotte:

    Hi Zusje!
    Wel heel leuk om te lezen dat je typische Afrikaanse dingen doet maar daarnaast ook heerlijk de toerist uithangt!! Hahaha. Een lekke band in Afrika, daar heb ik ook ervaring mee. Hihi. Maar gelukkig hadden jullie een reserve band achterin liggen.
    Met 30graden Kerstliedjes horen vond ik ook een beetje raar, maar straks in de bushbush je kerstmaaltje eten is wel super gaaf!!
    Het is weer een heel leuk berichtje, leuk om je verhalen te lezen! Nu wacht ik inspanning op de foto's.
    Heel heel veel plezier nog.
    Kusje, Charlotte

  • 22 November 2010 - 18:00

    Nadia..:

    Hee meid!
    Ik ben nu toch wel heel benieuwd hoe die kerstreclames er uit zien;) je zin was niet helemaal compleet bij de wist je datjes..!
    Gaaf wat je allemaal mee maakt zeg! Ik ben stik jaloers!!
    Kisss

  • 22 November 2010 - 18:24

    Mama En Papa:

    Roadtrip!!!!!!!!!! Awsome. What happens on Cederbergen stays on Cederbergen. Moest even bij de term Roadtrip aan de Hangover denken :). Maar alle gekheid op een stokje, zo te zien was het weer een geslaagd uitje. Spin is volgens mij aardig aan de maat? Foto's zijn prachtig en je hebt ook voor detail (schoorsteen). Goed dat je ervaring had opgedaan in Zion Park ;). Heerlijk om het allemaal te lezen. Ben oeverigens wel benieuwd wat je de kinderen hebt verteld over Nederland. Nou straks even skypen en lekker bijkletsen. Blijf schrijven, want we blijven je verhalen met plezier lezen.
    Liefs en dikke kussen
    Mama en Papa

  • 22 November 2010 - 18:41

    Bep:

    Hoi Julia,
    We keken uit naar je volgende verhaal en het is weer de moeite waard! Je schrijft heel leuk en je maakt prachtige foto's, iets voor een reisboek? Gelukkig heb je naast je studie genoeg tijd om zoveel leuke dingen te doen. Blijf genieten en "vol verwachting klopt ons hart" voor het komende reisverslag.

    Liefs
    Huig en Bep

  • 22 November 2010 - 23:07

    Esther:

    Hey Julia,

    Hihihi, wat je schrijft in je "wist je dat"-jes is ook toepasbaar op Australie! Hier halen ze je ook over de vluchtstrook in, maar goed, ze rijden hier sowieso als maniakken. Mark en jij moeten echt een keer langskomen om dat met eigen ogen te zien (al zal het vast in het niet vallen bij Afrika, al hebben ze daar natuurlijk geen kangaroe's). Nog heel veel plezier daar, nog even en dan is m'n bro er ook en dan kunnen jullie samen Afrika verkennen!

    Groetjes, Esther

  • 23 November 2010 - 08:04

    Marian:

    Hoi Julia,

    Wat heb jij een fantastische tijd in Afrika!!!!!!!!!!!!
    Het is weer erg leuk om al je belevenissen te volgen en de foto's te bekijken.
    Nog een paar weekjes en dan kun je dit alles ook met Mark delen,super!
    Geniet ervan, want voor je het weet ben je weer thuis.

    Dikke kus Marian

  • 23 November 2010 - 09:59

    Stefanie + Fam:

    ha die juul, wat een superverhaal weer! enorm veel leuke dingen doe je daar zeg,raar om de fotos in de zon te zien als ze hier al praten over sneeuw het weekend!
    geniet ervan meissie en nog een hele fijne tijd toegewenst
    liefs stefanie en familie

  • 24 November 2010 - 08:44

    Jorien:

    Hee Juul,

    Wat klinkt dat allemaal weer super! En de foto's zijn ook erg leuk! Mijn god, die spin hoop ik hier niet tegen te komen ;-)

    Veel plezier!!! Liefs, Jor.

  • 24 November 2010 - 11:10

    Patty:

    Hej meid, wat heb je weer leuke dingen gedaan!!.. Mooi dat je gewoon elke dag aan het genieten bent van Afrika.
    Lijkt me ook een leuke groep waar je mee bent..
    En leuk dat je de wist- je- datjes weergeeft, zo krijg ik ook een leuk beeld van Afrika :D

    meid, enjoy en tot het volgende bericht!!

    kus!

  • 24 November 2010 - 17:00

    Mark:

    Hey baby! Zoals je ziet kan ik weer op internet, we zitten weer op het basiskamp ;) Mooi verhaal weer met als hoogtepunt van de week je weekend! Hoop niet dat je daar al genoeg gezien hebt want ik wil die cederbergen misschien ook nog wel ff aandoen :P Misschien moet ik dan mn ambu maar meenemen want die heeft wel 4 wheel drive :P Mail je nog! Dikke kuss!

  • 29 November 2010 - 18:25

    Manuela:

    Echt ontzettend leuk om te lezen hoe gezellig je het daar hebt!
    Wel een beetje jammer van die huge spinnen daar, brrr!!
Julia

Actief sinds 19 Aug. 2006
Verslag gelezen: 352
Totaal aantal bezoekers 117866

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2010 - 30 December 2010

My nuwe avontuur

25 Mei 2009 - 01 Juli 2009

From the Big Apple to Alabama

08 September 2006 - 22 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: