Sinterklaas - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Julia Eekelen - WaarBenJij.nu Sinterklaas - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Julia Eekelen - WaarBenJij.nu

Sinterklaas

Door: Julia

Blijf op de hoogte en volg Julia

08 December 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Daar is ‘ie eindelijk weer, een nieuw verslagje vanuit Zuid-Afrika.

Zoals jullie allemaal weten is afgelopen week Sinterklaas langs geweest, bij jullie, maar ook in Zuid-Afrika. Deze hele week stond dan ook een beetje in het teken van Sinterklaas, met bijbehorend Sinterklaas journaal dat wij ook hier af en toe even hebben gekeken.

Op maandag begon de Sinterklaas sfeer al goed met een Sinterklaaspakketje uit Nederland. Mijn ouders (en dan vooral m’n moeder) zijn de in October al druk geweest om mij een goed gevuld Sinterklaaspakket op te sturen, en ik moet zeggen dat is gelukt! Daar liep ik dan met een doos van bijna 10 kilo in m’n hand hier de berg op met zo’n 28 graden! Dat was zweten, maar het was de moeite waard. Het was een doos helemaal gevuld met Sinterklaassnoepgoed (zie foto) om ook uit te delen op stage. Baie dankie voor het pakketje!
Dinsdagavond hebben we hier met de Nederlanders een spel gespeeld waarvan we nu helemaal van in de ban zijn. Het spel heet Weerwolven en hebben we vorige week ook al eens gespeeld. Wiki: “Elke speler krijgt een kaart waarop zijn rol staat: weerwolf, ziener, heks, onschuldig meisje, cupido, jager, dief of burger. (…) Het doel van het spel is met de groep waartoe je behoort als laatste over te blijven. Dus de burgers moeten de weerwolven zien te vermoorden, en de weerwolven de burgers.” Het is een spel met overtuigen en discussiëren, heel erg leuk! Heb me weer enorm vermaakt!

Zoals altijd was ik ook deze woensdag weer ‘vrij’ na druk te zijn geweest met het schrijven van verslagen heb ik de ‘pen’ neergelegd en ben ik op pad geweest met m’n getrokken lootje. Met alle Nederlanders hier in huis hebben we besloten ook in Kaapstad Sinterklaas te vieren en hebben we dus ongeveer 2 weken geleden lootjes getrokken waarvoor ik op woensdag een cadeautje heb in geslagen. Ook heb ik in kortebroek op de bank met een taai taaitje in de mond een gedicht geschreven.
’s Avonds met een aantal mensen naar Harry Potter geweest in de bios. Ik vond het weer een geweldige film, kan niet wachten op deel 2!

Donderdag was een niet heel bijzondere dag waarop ik vooral ook veel bezig ben geweest met voorbereidingen voor lessen op vrijdag en met andere verslagen voor school, want dat moet ook gebeuren!

Vrijdag heb ik aan de leerlingen op school onze Oer-Hollandse winterfeestdag uitgelegd door middel van een PowerPoint. Hierop heb ik ook plaatjes gezet van Sinterklaas, Zwarte Piet, Amerigo, schoenen bij de schoorsteen, de stoomboot, etc. Zelf had ik al vanuit Nederland twee pieten mutsjes en een Sinterklaas mijter meegenomen die ze allemaal 1 voor 1 een keer op mochten, hiervan heb ik foto’s gemaakt (zie foto’s).
Met het hele verhaal en mutsen had ik echt de aandacht van de kinderen en ze vonden het maar wat fascinerend hoe dat paard op de daken kan lopen, dat Sinterklaas zo veel weet en dat hij misschien wel naar Zuid-Afrika wil komen! Want na de uitleg heb ik met de leerlingen een papieren schoen gemaakt (zie foto). Hiervoor heb ik een ‘bouwplaat’ afgedrukt en deze door de kinderen laten inkleuren, knippen en plakken. Sommige leerlingen hebben er zelfs nog een briefje ingedaan voor de Sint met vooral kleine wensen (alleen maar chocolade) toch was er 1 leerling die niet zo bescheiden was en meteen om een ‘touch phone’ vroeg…
’s Avonds nog maar eens met een hoop Nederlanders zitten Weerwolven. Om de week af te sluiten met een bezoekje aan de Dubliner’s.
Het was een TOP dag!

Zaterdag ochtend alweer vroeg op want ik was uitgenodigd voor de birthday breakfast van Zayaan (dochter van Tasneem). Zayaan heeft me thuis opgehaald om naar het Waterfront te gaan. Hier hebben we het ongeveer een groep van 10 meiden heerlijk ontbeten. Het leek wel een soort High Tea, compleet met muffins, sandwiches, thee, macrones, croissants, etc. Wat heb ik heeeerlijk gegeten!

5 DECEMBER
Deze hele speciale dag ben ik op een Afrikaanse manier gestart met een bezoekje aan Mzoli’s. Mzoli’s is een soort slager gelegen in de township Gugulethu. Eerst haal je voor een paar euro per persoon een bak met vlees die je vervolgens laat braaien en dan in een grote ‘tent’ aan tafels kan op eten. Het is een plek waar veel lokale bevolking komt, maar tegenwoordig ook steeds meer toeristen aantrekt. Gelukkig viel het toeristen gehalte erg mee.
Het vlees was erg lekker! We werden ook nog verrast door een Afrikaanse dansgroep die hier kwam optreden! Tegen een uur of 5 waren we pas weer thuis.
Na een hapje te hebben gegeten werd ik dan toch steeds zenuwachtiger, zou Sinterklaas dan toch ook langskomen in Kaapstad? Oeh gelukkig klonken er al snel Sinterklaasliedjes in het Bo-Kaaphuis (baie dankie dad voor de CD)! Een tafel gevuld met Sinterklaassnoepgoed (dankzij een aantal moeders) en cadeautjes met gedichten! Zo voel je je toch nog een beetje in Nederland en hoeven we niet alles te missen van deze Oer-Hollandse feestdag.

Op maandag ben ik ben de taxi naar Sea Point Primary gegaan want ik had heel wat schoentjes te vullen! Voor iedere leerlingen had mijn moeder een chocolader letter in de doos gedaan en kregen ze een aantal chocolade-euro’s, een chocolade lolly en pepernoten! (zie foto). De bel ging en de leerlingen kwamen binnen en keken verbaasd en blij op want Sinterklaas was geweest! Allemaal stonden ze bij de kast, waar de schoentjes opstonden, te kijken met grote ogen. Het was echt fantastisch om te zien. De leerlingen moesten daarna gaan zitten en heb ik wat uitleg gegeven; Sinterklaas is langs geweest en heeft voor jullie iets achtergelaten, we gaan het zo rij voor rij pakken maar mogen het pas na de pauze eten. Rij voor rij stormden de leerlingen naar de kast en pakten ze hun cadeautje (chocolade letter uit). Heerlijk was het om al die blije gezichtjes te zien! Tijdens dit drukke half uurtje zijn er een aantal leerlingen (die doorhadden dat ik het had gedaan) langs gekomen om een dikke knuffel te geven en me te bedanken, andere leerlingen hebben weer een bedank briefje achter gelaten voor de Sint! Heel erg leuk allemaal!

Wist je dat…
…Bo-Kaap een van de heetste wijken is van Kaapstad?
…het hier ontzettend hard kan waaien (Cape Doctor)?
…mensen hier bij het rijden de toeter niet onaangeraakt laten (lees: deze onnodig veel gebruiken)?
…de kranen hier in huis (en wel meer in Kaapstad) allemaal verkeerd om zitten? Bij H is het koude water en bij C is het warme water.
…er hier op een dag wel 4 (en volgens sommigen wel 5 ?!) seizoenen op een dag voorbij kunnen komen?

Drukkies

  • 08 December 2010 - 15:08

    Paulien Weijs:

    meissie,
    Wat een leuke foto's!! De kinderen zijn nu al verslaafd aan de chocolade letters en pepernoten ;)
    Als ik de foto's zie, wordt ik jaloers en ik word steeds meer Nederland in getrokken... helaas!
    Ik mis jullie!!
    xx Plien

  • 08 December 2010 - 16:23

    Jorien:

    Hee Juul,

    Wat leuk dat Sinterklaas toch is langs gekomen :D Ook weer leuke foto's! Dat ziet er wel even anders uit dan de sneeuw hier :S.

    Geniet er nog van!

    Liefs, Jor.

  • 08 December 2010 - 17:21

    Stefanie En De Rest:

    heyyy juuuuul
    jeetje wat een leuk verhaal en wat een superfotos!! zijn ze toch maar flink verwend daar die leerlingen van je! en jij natuurlijk ook!
    geniet er nog vannn
    liefssss ons

  • 09 December 2010 - 06:46

    Mama En Papa:

    Ha lieve Juul,
    Wat een heerlijk weekje weer. Veel afwisseling en de Sint die ook nog is geweest. Prachtig om al die koppies van die kinderen te zien. Heb je echt heel goed gedaan. Je laatste weekje op school en dan vakantie. Straks nog een paar mooie weken, lekker samen rondtrekken door het prachtige Afrika. Geniet er van lieve meid want voor je het weet zit je weer hier in de sneeuw.
    Tot de volgende skype.
    Houden van je.

    Liefs xxx
    Mama, Papa

  • 09 December 2010 - 20:32

    Huig En Bep:

    Hoi Julia,

    Wat een warme en leuke Sinterklaas heb je gevierd!! De zelfgemaakte schoenen zagen er heel leuk en fleurig uit! Je hebt het natuurlijk helemaal gemaakt bij je kinderen. Je zult ze volgende week vast wel een beetje missen, maar daar doet Mark wel iets aan.
    Een hele fijne vakantie jullie samen en geniet ervan !!!
    Liefs,

  • 10 December 2010 - 14:09

    Charlotte:

    Hi Juultje,
    Weer een leuk verhaaltje om te lezen!! Met 30 graden toch een Sinterklaas gevoel. Fantastisch om die koppies van die kinderen te zien. Leuk gedaan!!
    Enne geniet nog maar goed van de zon en de 30 graden want hier is het ontzettend koud en sneeuwt het ontzettend veeel!!!!! Brrrrrrrr..
    Veel plezier en geniet van de rondreis met Mark.
    Liefs

  • 12 December 2010 - 10:48

    Mark:

    Bis morgen! :P
Julia

Actief sinds 19 Aug. 2006
Verslag gelezen: 512
Totaal aantal bezoekers 117868

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2010 - 30 December 2010

My nuwe avontuur

25 Mei 2009 - 01 Juli 2009

From the Big Apple to Alabama

08 September 2006 - 22 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: