Kruger National Park - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Julia Eekelen - WaarBenJij.nu Kruger National Park - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Julia Eekelen - WaarBenJij.nu

Kruger National Park

Door: Julia

Blijf op de hoogte en volg Julia

02 Januari 2011 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hier zit ik dan alleen op het bijna uitgestorven vliegveld van Cape Town. Het bijna 3 maanden durende avontuur zit erop. Jammer, ja. Maar ik kan terug kijken op een geweldige tijd welke ik stijlvol heb afgesloten met een weekje in de buurt van het Kruger National Park.
Vertrek voor het Kruger National Park is woensdag en zoals elke week begon ook deze week met maandag. Op deze dag heb ik een verlaat Sinterklaas pakketje op mogen halen! Spannend! In het pakketje zaten onder andere Sinterklaas lekkernijen, de traditionele sokken en een boek (die ik al uit heb gelezen, super leuk boek!). Daarvoor wil ik bij deze Sinterklaas en Zwarte Piet Schaddelee bedanken! Heel leuk!
’s Middags zijn wel lekker naar Clifton 4th Beach gegaan en ’s avonds richting Luuk en Michel voor een ‘lekker braai’ ter ere van hun afscheid. Hier heb ik ook de gelegenheid genomen om van een aantal mensen (de niet Bo-Kaap bewoners) afscheid te nemen. Later op de avond zijn we met een klein groepje nog naar Long gegaan voor een drankje.

Dinsdag was een beetje een uit rust dagje omdat we de afgelopen dagen zo druk zijn geweest en we nog een drukke week voor de boeg hebben. Dus lekker uitgeslapen, wat souvenirs gekocht en de tas gepakt.

Woensdag ochtend al vroeg op want we vlogen om half tien naar Johannesburg. Op een bijna crash na met de taxi is de reis goed verlopen. Eenmaal aangekomen in Johannesburg zijn we naar het apartheidsmuseum gegaan. Het apartheidsmuseum was erg indrukwekkend. De moeilijke en zware tijd van het Zuid-Afrikaanse verleden komen in dit museum helemaal tot leven. Het begint al met de aparte ingangen voor blanken en niet-blanken. In dit museum hebben we dan ook een paar uur doorgebracht.
’s Avonds vroeg naar bed want we zijn donderdagochtend alweer om 6 uur opgehaald door het busje dat ons samen met twee Belgen, Jan en Christoph, naar onze lodge bracht. Jan en Christof werden iets eerder afgezet waarna wij verder reden naar onze lodge welke in een private park ligt. Dit betekent dat er hier ook veel wilde dieren rond lopen, meteen was het raak we kwamen veel impala’s en een giraffe tegen om vervolgens met een drankje verwelkomt te worden op onze lodge. Bijna meteen na aankomst konden we aanschuiven voor de lunch en aansluitend werden we opgehaald voor de eerste game drive. Deze game drive was in een Private Game Reserve niet ver van onze lodge. In deze eerste game drive werden we vergezeld voor een groepje Britten die ons veel konden vertellen over de verschillende dieren die we zagen en dan waren er nogal wat! We hebben helaas maar 2 van de Big 5 dieren gezien, namelijk de olifant en de buffel (en samen met het luipaard, de neushoorn en de leeuw maakt dat de Big 5). Gelukkig stonden er nog meer game drives op de planning en nog genoeg kansen dus om de Big 5 allemaal te spotten! Na een geweldige game drive konden we op de logde aanschuiven voor een Boma dinner. Dit is een etentje aan tafeltjes rond om een kamp vuur, heel gezellig dus! Voor het slapen gaan nog even uit het raam gekeken en voor ons raam op zo’n 3 meter afstand stonden een aantal zebra’s te grazen! GEWELDIG! I love Africa!

Op vrijdag hebben we de zogeheten Panorama Route gereden. Deze route bracht ons langs onder andere langs Bourke's Luck Potholes, Blyde River Canyon, watervallen en God’s Window. Helaas was het deze dag, zoals je op de foto’s kunt zien, niet echt heel lekker weer en dat was toch wel een beetje jammer voor het uitzicht. Toch hebben we ons goed vermaakt. We waren redelijk op tijd terug op de lodge en hebben de rest van de middag aan het zwembad doorgebracht waar onze Belgische vrienden ons later vergezelden, want de tenten waar zij in sliepen waren nogal tegen gevallen en zijn naar onze lodge verhuisd.
’s Avonds was het natuurlijk kerstavond! We hebben ook deze avond weer rond het kampvuur gegeten en van heerlijke Boboti mogen genieten. Na het eten hebben Mark en ik nog even nagetafeld met Jan en Christoph, maar werden onderbroken door een schorpioen bij de voet van Jan! Hij had slippers aan we werd van de dood gered door Mark die gelukkig goed oplette!

Net zoals alle andere dagen moesten we ook op zaterdag ochtend vroeg op want we gingen naar het Kruger National Park! En dat op Eerste Kerstdag! Niet slecht toch?! De dag begon traag wat game viewing betreft, we hadden maar weinig dieren gezien en helemaal nog geen van de Big 5. Rond een uurtje of 9 zijn we gestopt voor een ontbijtje en na dit ontbijtje kwam het game viewing allemaal een beetje opgang en het werd pas echt spannend toen we een tip kregen over een luipaard die gespot zou zijn. Dus wij die kant opgereden en na wat zoekwerk hebben wij hem dan ook mogen zien, rustig op een boompje zitten op zo’n 15 meter van de weg af! Heel gaaf! Onderweg zagen we nog een leeuw in de verte liggen en net voor de lunch zagen we een eenzame neushoorn van achter een boom weg kruipen en daarmee was de Big 5 compleet! Op onze weg naar de uitgang, aan het einde van de middag, werden we nog verrast door een cheetah die naar een kudde zebra’s en impala’s zat te kijken.
Terug op de lodge werden we verrast door een heerlijk kerst dinner aan een lange tafel. Het was, zoals elke avond, een heerlijk drie gangen menu. Er waren zelfs crackers, kregen een cocktailtje, complementary sparkling wine en een gezellige groep. Echt een geslaagd kerst dinner!

Op Tweede Kerstdag konden we een beetje uitslapen; tot 7 uur. Na het ontbijt zijn we naar het zogeheten ‘Hoedspruit Endangered Species Centre’ wat zich focust op de instandhouding van zeldzame, kwetsbare en bedreigde dieren. Cheetah Conservation (behouden) is hun belangrijkste thema. Met een open jeep warden we door dit park rondgeleid en hebben we alle dieren van dichtbij mogen bekijken. Tijdens de rondleiding hebben ontzettend veel cheetah’s gezien en ook een groot aantal andere dieren waaronder een hele groep wild dogs.
Na de lunch was onze Final Game Drive. De game drive begon met een knaller, namelijk een leeuwing met 3 welpjes die aan een karkas van een gnoe aan het eten waren! Het was echt gaaf om te zien en ook nog eens van super dichtbij omdat je op Prive Game Reserves, in tegenstelling tot Kruger, ook van de weg af mag. Er waren heel veel vliegen en het stonk ook wel een beetje, maar heel erg gaaf om te zien! Daarna zijn we doorgereden naar een kudde neushoorns die we ook van superdichtbij te zien kregen en vooral Mark vond dit super gaaf! Het laatste hoogte puntje van deze game drive was de grootste olifant van die Game Reserve. Via de andere jeeps waar onze mee in contact stond kregen we te horen waar deze olifant het laatst gezien was. Toen we op die plek aankwamen zagen we alleen nog verse poot afdrukken en verse poep. Dat werd dus goed op letten en zoeken, onze spotter (hij zit voorop de auto) zag de olifant en om erbij te komen moesten we van de weg af en werden er gaande weg takken weggeknipt. Het voelde echt als een safari! Het eindigde op zo’n 4 meter afstand van de gigantische olifant! Dat maakte het game viewing helemaal compleet. Hieronder nog een lijstje van de dieren die we in het wild, onder andere, hebben gezien:
- Big Five: Olifant, Leeuw, Luipaard, Buffel en Neushoorn
- Nijlpaard
- Gnoe
- Impala (Antilope, in veel verschillende soorten)
- Struisvogel
- Everzwijn
- Schildpad
- Giraffe
- Zebra
- Veel verschillende vogels
- Bavianen
- En nog een schorpioen en een kameleon

Maandag was alweer de laatste dag. De tijd is gevlogen! De dag begon heel vroeg met een bush walk. Tijdens deze bush walk hebben we uitleg gekregen over een aantal bomen en planten en de krachten die ze hebben volgens wat Afrikaanse stammen. Verder hebben we tijdens deze bush walk nog een aantal wilde dieren gezien en heeft de gids ontbijt gehad. Zijn ontbijt bestond uit termieten en giraffen keutels!
Na zijn ontbijten was het ook tijd voor ons om te ontbijten (gewoon een normaal ontbijtje op de lodge). Dan was het alweer tijd om te vertrekken naar Jo’burg en vanaf daar met het vliegtuig terug naar Kaapstad.

Dinsdag was een dagje dat bestond uit relaxen. Eerst nog een wandeling door het mooie en kleurrijke Bo-Kaap om vervolgens op z’n Afrikaans naar het strand af te reizen. We zijn namelijk met een minibusje naar het strand gegaan (Clifton 4th). Helaas waaide het erg hard en werden we een beetje gezandstraald dus na 2 uurtjes met het minibusje naar Sea Point waar we lekker hebben geluncht. Daarna hebben we besloten om na het zwembad in Sea Point te gaan. Bij het zwembad was geen zand en konden we dus heerlijk liggen!
’s Avonds hebben we met tegenzin de koffers ingepakt, het avontuur is alweer voorbij! Morgen moeten we weer naar huis..

’s Ochtends nog even heerlijk samen ontbeten en Mark is aan het einde van de ochtend opgehaald met de taxi want hij vertrok eerder. Daarna heb ik nog even in downtown Kaapstad gelopen om goed afscheid te kunnen nemen van de stad waar ik de afgelopen maanden zo van ben gaan houden. ’s Avonds ging dan ook mijn vlucht terug naar ons kleine (vooral koude) kikkerlandje. Na een goede vlucht werd ik op Schiphol opgehaald door familie!

Het was een geweldig avontuur waarin ik heel veel moois heb gezien, ontzettend veel leuks heb gedaan, veel nieuwe vrienden heb gemaakt en kan dus wel zeggen dat het een TOP tijd was die er helaas alweer op zit. Iedereen van de Bo-Kaap en Co bedankt! En natuurlijk ook iedereen thuis die mij heeft geholpen en gevolgd, bedankt!

Wist je dat…
…ze in Zuid-Afrika geen 2de kerstdag kennen (net zoals in heel veel andere landen)?
…een ritje met een minibus gemiddeld maar R 7 kost?
…een rechtstreekse vlucht naar Kaapstad bijna 12 uur is?
…veel gebouwen aan Long Street in Victoriaanse stijl is gebouwd?
…het in Kaapstad overdag wel dik in de 30 graden was?
…het hier in Nedeland nu wel erg koud is?
…mijn wist-je-dat-jes nu echt op zijn?

Dit was mijn laatste berichtje! Tot mijn volgende avontuur!

Liefs Julia

• 02 Januari 2011 - 22:17

Manuela:

Wauw wat een supergave foto's! Supervet zo'n safari of niet? Wel geweldig dat je de Big 5 nog hebt kunnen zien! Echt geweldige foto's!

xxx

• 03 Januari 2011 - 11:24

Pap En Mam:

Hallo meissie,

je bent er weer. leuk voor ons, jammer voor jou. Gelukkig is alles, behalve dan je wond op je hand-voor eeuwig een aandenken - , goed gegaan. Het laatste stuk van je studie breekt aan en dan... vliegen .. australie.... lesgeven... wie weet.

xxxx pap en mam

• 03 Januari 2011 - 11:48

Charlotte:

Hi Juul,
    Je sluit je avontuur in het Prachtige Afrika natuurlijk wel fantastisch af met zo'n super gave reis. De foto's zijn echt geweldig!!
    Wel weer heel gezellig dat je terug bent hier in het koude besneeuwde kikkerlandje.
    Op naar je volgende avontuur.... Ben benieuwd. Hihi.
    Liefs

• 03 Januari 2011 - 19:03

Huig En Bep:

Bedankt Julia voor al je prachtige reisverhalen en geweldige foto's! We hebben ze met veel plezier gelezen.
    Nu meteen weer verder voor het laatste gedeelte van je studie.
    Het zal best een heel verschil zijn, lesgeven aan een klas in Zuid-Afrika of hier in Nederland!
    Sterkte en tot ziens,

• 15 December 2011 - 16:10