Tafelberg - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Julia Eekelen - WaarBenJij.nu Tafelberg - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Julia Eekelen - WaarBenJij.nu

Tafelberg

Door: Julia

Blijf op de hoogte en volg Julia

01 November 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Dit verhaal wil ik beginnen door iedereen te bedanken voor de leuke reacties! Ook heb ik van een aantal mensen een kaartje gekregen. Super, echt heeel leuk! Bedankt!

Het laatste weekje van oktober is aangebroken! Het begon met een rustige maandag. Op stage heb ik naast het reguliere werk een ‘art’ les gegeven omdat die docent niet aanwezig was. De rest van de dag is heel normaal gelopen. Het leven hier wordt ook steeds meer een gewoonte en ik voel me hier steeds meer thuis. Als ik klaar ben met stage ga ik vaak nog even naar de “Pick ’n Pay” om boodschappen te doen en dan loop ik naar huis. Wanneer ik thuis kom zijn er altijd wel een aantal meiden thuis, dan zitten we vaak allemaal in de huiskamer waar we gezellig kletsen, tv kijken, filmpje kijken, laptoppen etc. Dan gaat iedereen aan het eten beginnen en eten we in de huiskamer. ’s Avonds kijken we graag samen een filmpje op de bank.

Op dinsdag is er niet veel bijzonders gebeurd. Woensdag is mijn vrije dag en heb ik gebruikt om te werken aan mijn onderzoek. Daarnaast heb ik ook nog een bezoekje gebracht aan Salesian, de school waar ik vorige week ook ben geweest, om een paar souvenirtjes te laten maken.

Donderdag weer een gymles, maar deze keer gingen we met de leerlingen zwemmen. Dit had ik nog nooit eerder gedaan dus heb ik maar een makkelijk les in elkaar gezet. Vrijdag mocht ik bijna de hele dag zelfstandig met de leerlingen aan de slag omdat Tasneem (stagebegeleidster) druk was met de uniform shop, welke zij beheert. Ook moesten we veel voorbereidingen treffen voor de “Food Fair”. De “Food Fair” is een naschoolse activiteit om geld in te zamelen. Dit geld wordt gebruikt om het salaris van bijna alle docenten te kunnen betalen, want maar 8 van alle docenten op SPPS wordt door de regering betaald.
Net zoals op een normale vrijdagmiddag was de schooluit om 1 uur. De leerlingen hadden dan pauze tot half 2 en daarna mochten de leerlingen die een ticket hadden gekocht weer de school binnen om films te kijken en spelletjes te spelen. In alle lokalen waren verschillende spelletjes georganiseerd door de docenten, zoals twister. Om 5 uur begon de Food Fair waarbij ook familie van de leerlingen was uitgenodigd. Grade 3, waar ik ook in werk, had een Chinees/Japanse stand. Onze stand was erg in trek en we waren daarom van 5 tot 7 alleen maar bezig met het serveren van eten. Gelukkig werd ik door Tasneem thuis afgezet dus ik hoefde niet helemaal naar huis te lopen!
Thuis stonden heerlijke taarten te wachten, want het was onze verjaardag! Het was een verjaardag ter ere van alle verjaardagen van de Bo-Kaap-huis-mensen! Niet dat er iemand jarig is terwijl we hier wonen, maar een mooi excuus voor een leuk feestje! Er waren veel mensen uitgenodigd en het was een zeer gezellig en geslaagd feest. Helaas dachten de buren er anders over en hadden ze vanwege geluidsoverlast de politie gebeld, maar gelukkig geen nacht in de cel door hoeven brengen en geen boete, dus het viel allemaal nog wel mee!

En dan WEEKEND! Na een goede start op vrijdagavond heb ik het weekend goed vervolgd met een bezoekje aan de Old Biscuit Mill op zaterdag. De Old Biscuit Mill is een oude opslag waarin nu veel mensen uit verschillende landen hun eten bereiden en verkopen. Zo heb ik samen met Lisanne en Paulien poffertjes, een wafel, gevuld Grieks pitabroodje, een bitterbal gegeten en een heerlijke smoothie gehad. We hebben er heerlijk gegeten, maar vooral de sfeer die er hing was erg goed. Het was een ontspannen sfeertje met mensen die allemaal door elkaar staan en zitten om te genieten van het eten, het weer, maar vooral van het leven.
’s Middags zijn we met een behoorlijk aantal mensen naar Waterfront gegaan om op een groot scherm de Currie Cup finale te zien, welke WP helaas heeft verloren. Ongeveer halverwege ben ik met Lisanne avondeten gaan eten en zijn we daarna naar de bios gegaan waar we met nog een aantal van ons huis hadden afgesproken. We zijn naar de film Chalie St. Claude geweest; voor meiden wel een aanrader, maar neem wel een goed gevulde tissue box mee ;).

Zaterdagavond vroeg naar bed want zondagochtend vroeg op! Een beklimming van de Tafelberg stond namelijk op de planning. De Tafelberg is natuurlijk HET symbool van Kaapstad. Juist daarom maak ik ook elke dag een foto van de Tafelberg om zo een dagboek te vormen van dit prachtige natuurverschijnsel. Zondag bleef het niet bij een foto maar ben ik samen met 5 meiden uit het huis naar Kristenbosch National Botanical Garden gegaan. Daar begon de klim van Skeleton Gorge helemaal naar de top van de berg. Na 100m begon iedereen te twijfelen of het wel zo’n goed idee was om het te gaan doen, toch maar doorgezet en begonnen aan de klim. Het was een best pittige klim langs/door een miniwaterval, van rots naar rots, door wolken en met een altijd prachtig uitzicht. 3,5 uur later stonden we dan eindelijk boven op de berg waar we werden beloond met een fantastisch uitzicht. Het was een hele heldere dag en daardoor konden we ontzettend veel zien van Kaapstad. Omdat de Skeleton Gorge Hike eindigt aan de linkerkant van de berg moesten we nog ongeveer drie kwartier naar de andere kant lopen. Hier hebben we geluncht bij het restaurant en zijn we met de kabelwagen naar beneden gegaan.

Deze mooie week hebben we afgesloten met een grote groep in het Beluga restaurant.

Deze week is me het volgende opgevallen; Wist je dat:
…”howzit” een veel gebruikte groet is in Zuid-Afrika en een soort verkorte versie is van “how is it?”?
…uit eten gaan hier best goedkoop is?
…er ”pakeer wachters” zijn? En deze steeds voor de auto langs rennen om een overduidelijke vrije plek aan te wijzen?
…de Afrikaanse scheldwoorden ook voor Nederlanders goed te verstaan zijn? Een veelgebruikte is: Kak!
…er soms (in mijn geval) elektrische hekken om de huizen heen staan om het tegen diefstal te beschermen?
…en er soms ook nog een bewaker bij aanwezig is?

Wat was het weer een prachtige week in het zonnige Kaapstad!

Groetjes Julia

  • 01 November 2010 - 20:13

    Mark:

    Hey lieverd! Veel gedaan weer de afgelopen week :) Wist helemaal niet er politie aan te pas was gekomen joh vrijdagnacht :P Haha heb je dat ook weer ns meegemaakt ;) Ook sportief bezig hoor met je bergbeklimmingen ;) Heb ook echt zin om dat samen te gaan doen! Je weet dat ik de komende maand je berichtjes waarschijnlijk niet kan lezen omdat ik dan in Senegal zit met heel weinig kans op internet..Ga uiteraard wel proberen ze te lezen! Mis je en kijk ernaar uit om ook die kant op te komen! Dikke kuss!!

  • 01 November 2010 - 21:12

    Mark:

    Ow en doe de foto's morgen maar als het lukt! Anders kan ik ze niet meer zien :( Kuss!

  • 02 November 2010 - 06:56

    Mama En Papa:

    Ha lieve schat. Wat een heerlijk afwisselende week weer.:) Geen tijd voor verveling. Goed te lezen dat jullie het ook met elkaar goed kunnen vinden. Ben wel heel benieuwd naar de foto's. Uitzicht moet adembenemend zijn geweest. Volgens mij gaat de tijd heel erg snel voor je. Geniet van elke dag. En je vriendje komt ook al heel erg snel. Kunnen jullie straks samen genieten van het mooie Zuid-Afrika. Blijf schrijven want we genieten van je prachtige verhalen.:) Liefs en dikke kussen,

    Mama en papa

  • 02 November 2010 - 15:03

    Patty:

    Hej meid, wat een leuke week heb je weer meegemaakt. Die beklimming lijkt me helemaal geweldig, ben ik wel van ;)
    ben benieuwd naar de foto's... de uitzicht moet geweldig zijn!
    Geniet ervan en tot het volgende bericht!

    kus!

  • 02 November 2010 - 16:16

    Charlotte:

    Hi Juul,
    wat een week vol gezelligheid! Je maakt er overduidelijk een onvergetelijk avontuur van. Alle leuke dingen die je ziet en onderneemt. Gaaaaf!!
    Super leuk om de foto's bij het verhaal te kunnen zien, zo kunnen wij thuisblijvers ons er ook wat bij voorstellen.
    Have fun. Liefs Charlotte

  • 03 November 2010 - 12:34

    Paulien Weijs:

    He meissie,
    Nog heel veel plezier in Zuid-Afrika. Geniet zolang je hier bent en WORD NIET ZIEK! Het is niet aan te raden!
    Ik ga je missen,
    kusjes Plien

  • 06 November 2010 - 18:44

    Bep En Huig:

    Hee, Julia. Wat een prachtig uitzicht vanaf de Tafelberg! Sportief hoor zo'n beklimming.
    Groetjes
    XXX

  • 07 November 2010 - 12:01

    Michiel:

    heeej zusje !
    erg leuk verhaal weer ;) netjes hoor een berg beklimmen is niet zo easy als iedereen denkt. prachtig uitzicht zie ik op de foto's ! heb je berg schoenen al in doorn liggen ! ;) nou blijf schrijven en dan blijf ik ook lezen !. heel veel plezier nog.

    xxx
Julia

Actief sinds 19 Aug. 2006
Verslag gelezen: 156
Totaal aantal bezoekers 117876

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2010 - 30 December 2010

My nuwe avontuur

25 Mei 2009 - 01 Juli 2009

From the Big Apple to Alabama

08 September 2006 - 22 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: