TIA - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Julia Eekelen - WaarBenJij.nu TIA - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Julia Eekelen - WaarBenJij.nu

TIA

Door: Julia

Blijf op de hoogte en volg Julia

25 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Baie dankie voor alle leuke reacties! De week is voorbij gevlogen!
Het gaat in dit stukje niet over iemand genaamd Tia of over de Turkse Inlichtingen Afdeling. TIA (TEE AI EE) staat voor “This is Africa”. Het is een manier om je te helpen je verwachtingen aan te passen, want dingen gaan in Afrika niet helemaal zoals wij westerlingen dat gewend zijn. Krijg je nu het idee dat je dit al eerder hebt gehoord? Dat kan kloppen als je de film “Blood Diamond” hebt gezien want hierin gebruikt Leonardo DiCaprio ook steeds TIA. Als je de film nog nooit hebt gezien is het sowieso een aanrader, baie goeie film!
Maandag was weer een gewone stage dag. Dat betekent dus vroeg uit de veren om weer om acht uur te beginnen. Het was verder een normale en rustige stagedag dus ik heb heel veel tijd kunnen besteden aan mijn onderzoek. Dit onderzoek moet ik voor mijn minor doen. Het onderzoek bestaat uit veel deelonderwerpen m.b.t. het onderwijs en een zelf gekozen hoofdonderwerp en dus het ‘grote’ onderzoek. Voor dit onderzoek heb ik gekozen om naar het pedagogische klimaat en concept te kijken op de scholen hier in Kaapstad. Erg leuk en interessant aangezien de verschillen groot zijn!
Na stage nog even langs de supermarkt gegaan voor de dagelijkse benodigdheden. Daar blijkt dat Afrikanen, naar mijn mening, goed zijn in het verzinnen van banen (wat niet altijd slecht is, want zo gaat de werkeloosheid omlaag...). Er zijn bijvoorbeeld in de supermarkten schoonmakers die de vloeren boenen (ik hoor je denken dat is toch niet zo gek, nee klopt maar hier komt ‘ie) dan sluiten ze steeds zo’n 7m2 af met lint en ‘pas-op-het-is-glad-borden’ en dan staan er twee met zo’n bord de vloer droog te waaien!! TIA!
Er zijn hier meer van dat soort baantjes. Daarnaast is het werken soms ook niet echt voor deze mensen weggelegd. Het is gewoon niet het soort werken dat wij gewend zijn; dat je ook daadwerkelijk binnen een paar uur iets productiefs hebt gedaan, maar daar kan natuurlijk ook weer over worden gediscussieerd; want wat is productief? Voor ons betekent dat iets heel anders dan voor de Afrikanen. Het werken is, zoals ik al zei, niet voor ze weggelegd, maar kijken naar werkende collega’s weer wel. TIA!!

Ook op dinsdag ben ik verder gegaan met het onderzoek en dan vooral op de docent(en) gelet. Docenten zijn hier veel strenger en er wordt ook echt (zelfs zeer regelmatig) tegen de leerlingen geschreeuwd. Daarnaast worden leerlingen ook publiekelijk belachelijk gemaakt als de docent(!!) vindt dat de die leerling iets verkeerd doet. Allemaal dingen die in Nederland wel heel anders zijn en ik dus erg van op keek in het begin. Nu ben ik aan deze manier van lesgeven (dat ik het zie dan in ieder geval) gewend. Daarnaast hoor ik ook van huisgenootjes, die ook in het onderwijs werken, dat het op die scholen op precies dezelfde manier gaat…TIA!

Salesian stond op de agenda voor woensdag. Het is een school voor straatkinderen en kinderen die wel in een huis (naja iets met een dak) wonen maar niet naar school gaan, omdat ze een achterstand hebben of het niet kunnen betalen. De school draait op giften en heeft niet altijd de beste faciliteiten, maar probeert de leerlingen wel zo veel mogelijk te onderwijzen voor zover dat mogelijk is.
Na de soort basisschool kunnen de leerlingen op Salesian naar de zogenaamde “workshops”. Hier kunnen ze een beroep leren en ook een certificaat krijgen wanneer ze dit succesvol afronden, hiermee maken ze later een betere kans hebben op de arbeidsmarkt. Ook kunnen de leerlingen na de basisschool instromen in een klas op een middelbare school of een universiteit. De leerlingen krijgen op de school tussen de middag warm eten wat een van de opmerkelijke verschillen is met een reguliere school. De leerlingen dragen daarnaast ook geen uniform, staan niet officieel ingeschreven maar komen vrijwillig, hebben vaak een slechte achtergrond en al veel meegemaakt, etc. Het is goed werk wat ze daar doen, maar ook erg moeilijk en zwaar. Er was bijvoorbeeld deze dag ook een echt gevecht in de klas om R 10 (€ 1,-) omdat een jongen die R 10 van een andere jongen had kwijt gemaakt.
Verder heb ik op die school nog met de directeur kunnen praten voor mijn onderzoek. Een van de dingen die hij wist mij te vertellen dat ze dit jaar veel minder leerlingen hadden. Dit vanwege het WK, want voor de start van het WK zijn veel straatkinderen van de straat gehaald en naar steden verderop zijn gebracht (!!). Met het oog op de vele toeristen/journalisten en het beeld dat ze wilden schetsen, belachelijk toch!.. TIA!

Donderdag heb ik mijn eerste les gegeven op SPPS, namelijk de gymles. Mijn stagebegeleidster Tasneem had op mijn CV zien staan dat ik wel ervaring heb met het geven van gymlessen. Ik mag dus vanaf nu elke donderdag gymles geven omdat zij het zelf niet leuk vindt. Ik heb met de leerlingen twee estafette spelletjes gedaan en poorttikkertje. Het waren allemaal nieuwe spelletjes voor de leerlingen. Gelukkig waren ze erg enthousiast en vonden het heel leuk. Na de les kwamen veel leerlingen naar me toe om te vragen of ik het vorige week weer ging doen en dat ze het zo naar hun zin hebben gehad deze gymles! Super leuk om te horen, toch! Wel is het geven van gymlessen hier lastig omdat er weinig faciliteiten zijn, de leerlingen in hun schooluniform gymmen met schoenen en sokken uit, de gymzaal geen echte gymzaal is en er dus geen lijnen op de grond staan, etc. dit is op veel scholen het geval…TIA!

De laatste dag van de werkweek is op het SPPS altijd een rustig dagje. Met als hoogte punt vandaag; een typisch Afrikaanse show! Deze werd gehouden voor alle leerlingen door een groep uit Durban. Het waren 3 Afrikaanse vrouwen en 2 Afrikaanse mannen die op z’n Afrikaans gingen dansen en zingen. Het was precies het beeld dat in mij opkomt als ik aan Afrika denk, gezang in Engels en Bantu talen en de dans met het stampen (ritmisch) onder begeleiding van trommels en allerlei andere instrumenten! Het was echt GEWELDIG! Het werd afgesloten met het WK lied “Waka Waka” van Shakira welke de leerlingen kunnen mee dansen en zingen, omdat ze dit op school hebben geleerd voor het WK. Heel erg leuk om die leerlingen allemaal zo te zien dansen. “That is Afrika!”

Op zaterdag heb ik vanwege het lekkere weer een wandeling gemaakt door Greenpoint. Onderweg kwam ik onder andere langs het voetbal stadion, dat nu overigens nauwelijks gebruikt wordt, maar wel heel veel gekost heeft. Vervolgens ben ik door gelopen naar Victoria en Alfred Waterfront. Dit bestaat uit een shopping mall, havengebied, er is een hotel en nog veel meer. Hier heb ik eventjes rondgelopen en heb ik de shopping mall geluncht om vervolgens met wat boodschapjes terug naar huis te gaan.
’s Avonds ben ik met een groep van ongeveer 8 gaan stappen in Longstreet. Longstreet is een historische straat, nu vooral in de weekenden betekend staat als uitgaansgebied. Longstreet is niet ver vanaf ons huis, maar we nemen toch altijd de taxi terug. Het kost niets (€2,-) maar wel een stuk veiliger! Dus wij de straat op, opzoek naar een taxi en nog geen twee minuten later zaten we in de taxi. Eenmaal voor ons huis kwam Ilse erachter dat haar telefoon uit haar tasje is gestolen! Dat moet in die twee minuten zijn gebeurd dat we van de kroeg naar de taxi liepen, want binnen had ze haar telefoon nog. Het schijnt namelijk veel vaker te gebeuren, want vorige week nog werd Bo’s telefoon uit haar zak gejat, maar die had het in de gaten en pakte deze snel terug! …TIA!

Robben Eiland stond voor zondag op de planning, dus weer vroeg uit bed om naar Waterfront te gaan waar de veerboot naar Robben Eiland vertrekt. Helaas ging het niet door, omdat het keihard was gaan regenen terwijl wij niets vermoedend in Waterfront aan het winkelen waren. Dus change of plans en met z’n allen gezellig gaan lunchen en nog wat rond gehangen in Waterfront.
’s Avonds gingen we met een groep van ongeveer 20 naar een restaurant genaamd Beluga waar je schijnbaar heel lekker kunt eten en vooral de sushi is daar goed. Ik hou alleen niet echt van vis en heb daarom iets anders gegeten. Het was allemaal ERG lekker en met zo’n groep uit eten is natuurlijk heel erg gezellig.
Ik heb het trouwens echt getroffen met de mensen hier in Kaapstad, het is altijd erg gezellig; I am very grateful!!

Nog de weekselijkse wist-je-datjes. Wist je dat…
…internet hier vaak trager en duurder is?
…Rooibos thee hier de normale thee is?
…men hier alleen maar oploskoffie drinkt (als het zelf gezet wordt; thuis of op het werk)?
…er heel veel mensen op straat rond zwerven?
…alles hier op z’n elfendertigst gaat?
…en dat “now” hier in de toekomst ligt?
…het hier best bergachtig is (met alle gevolgen van dien; berg op berg af lopen..)?
…de koele wind die hier waait de “Cape doktor” wordt genoemd, omdat het de mensen de hete zomers door helpt?
…er elke dag om 12 uur een kanonschot klinkt vanaf Signal Hill? Het is een kanon dat oorspronkelijk bestemd was voor de verdediging van de haven.

Kusjes Julia

  • 25 Oktober 2010 - 17:43

    Marianne:

    BEN ZO JALOERS!!! dit moest ik even kwijt! ;) dacht bij TIA even aan Teaching in Action. Lol vind deze manier van TIA een stuk leuker! Super leuk dat je nu ook met gym aan de slag kan, weer eens heel wat anders! Geniet ervan meisje! Be safe.. X

  • 25 Oktober 2010 - 18:00

    Mark:

    Weer een leuke week achter de rug! Jammer dat Robbeneiland niet doorging..maar daar gaan we samen nog wel naartoe ;) Heb echt zin om te komen want het klinkt allemaal megavet! Dikke kuss :)

  • 25 Oktober 2010 - 18:24

    Charlotte:

    Hi Juul,
    Nou de verpleegkundige in mij schrok even van de titel. Maar ik lees nu dat jij nu ook de term TIA leert kennen. Hihi. Het ziet er allemaal super uit en leuk om je verhalen te lezen. Echt gaaf weertje heb je ook daar, ik stap hier met een muts, wanten en een dikke sjaal op de fiets en kom nog niet warm aan op mijn bestemming. Maar goed, TIH (This is Holland) Haha.
    Veel liefs je zusje

  • 25 Oktober 2010 - 19:55

    Pap En Mam:

    Hallo Juul,

    alweer zo'n leuk verhaal met mooie foto's. Zit je daar in je zomertenue, wij hier richting wintertenue. Wat heb je het slecht ,ha ha. Jammer van Robbeneiland, maar komt vast een volgende keer aan de beurt. Je moet nog een paar weken. Pakket nadert voltooiing, gaat of deze of volgende week op de post,hoop dat het goed gaat. Toch een beetje Sint voor je in het warme Kaapstad.

    xxxx pap en mam xxxx

  • 25 Oktober 2010 - 22:24

    Esther:

    Joh, ik dacht ook al, een TIA da's niet goed! Maar het valt dus reuze mee :P

    Leuk verhaal weer, erg interessant om te horen hoe anders het er in Afrika aan toegaat op de scholen. Me dunkt dat die leerlingen daar wel twee keer nadenken voor ze de docent een grote bek geven, haha!

    Groetjes, Esther

  • 26 Oktober 2010 - 11:37

    Huisgenootje Emma:

    Leuk verhaal! Ik vind het ook erg origineel geschreven met steeds aan het einde van een alinea: TIA. Alleen JFGI ontbreekt nog;).Ik zie je denk ik vanavond weer. Cheers xx

  • 26 Oktober 2010 - 15:28

    Michiel:

    heej zusje!

    weer een heerlijk verhaal om te lezen. zo te zien geniet je zeker van je tijd maar kijk wel goed uit he ! ;) hier in NL in huis van eekelen gaat het allemaal zoals gewoontjes. Werk is ook iet echt leuk maar goed. Veel plezier daar en ik blijf lezen !!!

    xxx

  • 29 Oktober 2010 - 15:05

    Patty:

    hej meid.. ik schrok even toen in TIA zag staan, maar gelukkig was het dus niets ergs..
    kun je de zon niet even hier heen sturen? haha.. ben nu net terug van weekje sauerland en daar was het nog kouder dan in NL.. dus kan zonnetje wel gebruiken :P haha. Maar het klinkt allemaal geweldig, ben wel een beetje jaloers;) geniet ervan!
    kus!

  • 01 November 2010 - 18:35

    Bep:

    Hoi Julia,
    Wat een prachtige foto van die gele bloem die tussen de stenen groeit. Gelukkig maar dat de natuur alle prachtige kleuren heeft die je je maar kunt indenken en op die manier heel veel lelijke dingen opvrolijkt!
    We kijken uit naar de verhalen over je belevenissen.
    Liefs,
    Huig en Bep
Julia

Actief sinds 19 Aug. 2006
Verslag gelezen: 170
Totaal aantal bezoekers 117863

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2010 - 30 December 2010

My nuwe avontuur

25 Mei 2009 - 01 Juli 2009

From the Big Apple to Alabama

08 September 2006 - 22 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: