De Eerste Paar Dagen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Julia Eekelen - WaarBenJij.nu De Eerste Paar Dagen - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Julia Eekelen - WaarBenJij.nu

De Eerste Paar Dagen

Door: Julia

Blijf op de hoogte en volg Julia

11 Oktober 2010 | Zuid-Afrika, Kaapstad

De reis begon zoals alle andere reizen met een vlucht naar een bijzondere bestemming. Op tijd aangekomen op Schiphol om vervolgens in te checken en bij de Starbucks de tijd te doden met een tall signature hot chocolate! Dan was het tijd voor het afscheid wat wel even slikken was, maar ook wel exciting omdat het avontuur dan ook echt zou gaan beginnen.

Al lopend door de slurf naar het vliegtuig begin je de spanning te voelen, niet van vertrek, maar met de vraag ‘wie zit er straks bijna 12 uur naast me?’. Met mijn stoel bijna inzicht begon de spanning pas echt te stijgen, maar toen een ouder echtpaar vriendelijk naar me lachte viel de spanning van me af en begon ik me rustig te settelen. De vlucht is prima verlopen en heb ook kennis kunnen maken met Frank en José (het ouder echtpaar) dat in Simon’s Town woont. Gezamenlijk zijn we naar de douane gelopen om daar een stempel te ontvangen welke een soort van visum is. Na mijn tas te hebben opgehaald van de bagageband werd ik opgewacht door Jeroen van 4Exchange. Jeroen heeft mij een korte tour door Kaapstad gegeven en me naar m’n huis gebracht. Hier heb ik me gesetteld in m’n kamer, telefoon geïnstalleerd en werd ik verwelkomt door m’n nieuwe huisgenootjes.
Het adres is:
5 Denton Terrace
Off Church Street
Bo-Kaap
CAPE TOWN 8000
SOUTH AFRICA
Afrikaans telefoonnummer is:
0027 (0) 78 878 0323

De volgende ochtend begon met een kijkje uit het raam omdat mijn kamer uitzicht heeft op de Tafelberg en uit het andere raam op Lion’s Head! What a view! Na een heerlijk ontbijt en lunch van en met mijn huisgenootjes was het tijd om naar de supermarkt te gaan omdat ik niets in huis had. Het is goed te lopen alleen terug is het echt een flinke wandeling, maar een lekkere pasta gegeten en bereidt met Bo (huisgenootje) maakte veel goed.

Op vrijdag was mijn eerste bezoekje aan SPPS. Rond een uur of 11 heb ik kennis gemaakt met m’n stage begeleidster Tasneem Buffkins en haar klas grade 3B (gelijk aan groep 5). Op het moment dat ik binnen kwam stonden ze op en zeiden ze in koor ‘Goodmorning Ms Julia’. Ik heb mezelf nog wat verder geïntroduceerd en ben toen weer thuis afgezet door Jeroen. Eenmaal thuis vroegen huisgenootjes of ik mee wilde naar Lion’s Head om vervolgens deze te gaan beklimmen, zo’n kans laat ik natuurlijk niet aan me voorbij gaan en ging mee. Lion’s Head is een (ik citeer) ‘betrekkelijk gemakkelijke klim naar de top van de 670m hoge berg. Ik kan je vertellen dat deze klim alles behalve betrekkelijk gemakkelijk was! Onderweg zijn er daarom ook een paar afgehaakt maar ik ben samen met Bo naar de top gegaan waar we beloond werden met een prachtig uitzicht. Vervolgens zijn we naar Blouberg strand gereden, maar omdat het slecht weer was zijn we vrijwel meteen omgekeerd en terug naar Kaapstad gereden. ’s Avonds ben ik met drie huisgenootjes en een vriend heerlijk uit eten geweest om de dag af te sluiten met een cocktailtje.

Zaterdag begon al vroeg want er stond een Road Trip op de planning. Dus om half 9 vertrekken om zo onderweg alle tijd te hebben om van het uitzicht, stadjes, dieren te genieten. De Road Trip was een rondrit over het Kaaps schiereiland. Eerste goede stop was bij Hout Bay: een belangrijke visserplaats die zijn naam te danken heeft aan de beboste baaien in het gebied. De reis ging verder over de spectaculaire Chapman’s Peak Drive. Het is een route die is uitgehakt in de steile bergwanden en daarom erg mooi is om te rijden. Onderweg hebben we in de verte nog wat walvissen mogen spotten.
De next stop was Kommetjie om van een heerlijk bakkie thee te genieten in het zonnetje. Dan door naar de toeristentrekpleisters: Cape of Good Hope en Cape Point! Beide punten liggen in het Cape of Good Hope Nature Reserve. Bij Cape Point hebben we geluncht waar we werden vergezeld door bavianen! Onderweg naar het uiterste puntje van Cape Point besloot Bo de borden ‘Do not feed the baboons’ en ‘Baboons are attracted to food’ te negeren met als gevolg dat er een baviaan uit de boom kwam rennen en ze uit angst haar broodje naar hem toe heeft gegooid! Dus eenmaal terug bij het beginpunt van Cape Point hebben we in het restaurant een pizza gegeten met z’n allen.
De terugweg was via de ander kant van het schiereiland met een mooie tussen stop in Simon’s Town. Hier zijn we naar Boulders Beach gegaan waar we de Afrikaanse pinguïn hebben gezien. Volgende stop was surfers stadje Muizenberg waar we ook boodschappen hebben gedaan voor de braai. Een braai is een barbecue waarbij alle gasten hun eigen eten mee nemen om dit vervolgens bij een iemand thuis klaar te maken en te barbecueën. Dit hebben we (Bo, Lisanne, Marloes en ik) bij Maurits en Floris thuis gedaan, samen met nog een aantal Duitsers en een Belg. Na de braai zijn Bo, Lisanne, Marloes en ik nog naar een barretje geweest waar we ons echt de vreemde eend in de bijt voelden als bijna enige blanken.

Doordat het de vorige avond redelijk laat was geworden heb ik zondag een beetje uitgeslapen om vervolgens nog even lekker met het thuisfront te skypen! Lekker zondagje dus. Wel nog even het huis uit geweest voor boodschappen zodat ik ’s avonds fatsoenlijk te eten had. Na het eten besloot ik, heel sociaal, de afwas te doen die in de wasbak lag. Helaas was een huisgenootje niet zo sociaal en had er een kapot glas in gelegd waar ik mijn hand vervolgens flink aan had open gehaald, gevolg: Paniek! Dus meteen m’n ouders skypen en het met behulp van een lief huisgenootje verbonden. De avond eindigde wel lekker met een chick-flick op de bank vergezeld door 9 huisgenootjes.

Elke keer wil ik graag afsluiten met een paar ‘wist-je-dat-jes’.
Wist je dat…
…ze hier links rijden?
…de roltrap die je omhoog brengt daarom ook aan de linkerkant zit?
…ze hier de munteenheid genaamd Rand hebben?
…er in Kaapstad heel veel blanke mensen wonen?
…Bo-Kaap een islamisische wijk is?
…omdat ik in Bo-Kaap woon daarom 5 keer per dag de moskee hoor? (inclusief 6 uur ’s ochtends!!)

Ik zeg best lekkere eerste paar dagen! Ben benieuwd wat de rest van de weken me gaat brengen. Er staat in ieder geval al een hoop leuks op de agenda voor volgende week! Dus tune in next week for more, en natuurlijk erg bedankt voor de leuke reacties!!

Groetnis vanuit ’n sonnige Suid-Afrika

  • 11 Oktober 2010 - 18:21

    Nikki En Tim:

    Heey Juul,
    Fantastische verhalen!!! erg leuk, geniet er van voor je t weet is t weer voorbij! We blijven je volgen..
    Liefs van ons

  • 11 Oktober 2010 - 18:59

    Nathalie:

    Hey Meid,

    Klinkt goed allemaal en fijn dat je wel lekker huisgenootjes hebt om mee op te trekken. Ik ben erg benieuwd naar je volgende bericht!!

    groetjes Nathalie

  • 11 Oktober 2010 - 19:20

    Mark:

    Veel leuke dingen al gedaan de eerste paar dagen! Dat belooft wat voor de rest van je tijd daar :) Geniet ervan baby! Ook heel leuke foto's ;) Mis je! Dikke kus!

  • 11 Oktober 2010 - 19:36

    Mama En Papa:

    Hé lieve schat. Hadden natuurlijk al van je gehoord dat je eerste indrukken fantastisch waren. Het kleine ongelukje viel achteraf gelukkig mee en het is goed te horen dat je nieuwe vriendinnen ook meteen even hebben geholpen. Je foto's zijn prachtig en we weten zeker dat je een paar mooie maanden gaat beleven. Blijf vooral je mooie reisverslagen schrijven, want die lezen we met veel genoegen. Lieve schat, tot de volgende skype, liefs en dikke kussen van

    Mama en Papa

  • 11 Oktober 2010 - 19:41

    Nadia:

    Hee Juul,
    Je bent er net en nu al zoveel gezien en meegemaakt.. Gaaf!! Ben jaloers haha, volgens mij heb je wel geluk met die huisgenootjes van je!
    Veel plezier daar!
    Liefs

  • 11 Oktober 2010 - 19:51

    Bep:

    Hoi Julia,

    Heb je geen last meer van je hand? Was wel even schrikken denk ik.
    Je hebt al heel wat mooie plaatsen gezien.
    Een goed begin!
    Liefs

  • 11 Oktober 2010 - 19:52

    Charlotte:

    Hi Sis!
    Pff..... wel even slikken hoor, want nu mis ik Afrika nog meer!! Wat ontzettend gaaf en ik ben echt super jaloers maar ook heel blij voor jouw. Het ziet er allemaal geweldig uit en jij gaat je prima vermaken de aankomende 12 weken. Geniet er maar elke seconde van want voor je het weet is het weer "back to reality" en zit je weer hier in Nederland.
    Oooh we beter uitkijken en je niet nogmaals verwonden. Maar goed, straks wel een "snywerk" als aandenken van een fantastische reis.
    Uiteraard blijf ik je verhalen volgen, dus blijven up-daten!! Oook super leuke foto's trouwens.
    Much love Charlotte

  • 11 Oktober 2010 - 20:04

    Shaun:

    Ola sis of a good friend :-)

    If you decide to come visit Namibia let me know cause I'd be glad to show you around. any person related to Charlotte is more than welcome and your her twin which means it'll be LEGENDARY :-D

  • 12 Oktober 2010 - 06:38

    Joost:

    Het klinkt veelbelovend! Weer een grote ervaring rijker! Ik zie je foto's met plezier tegemoet :)

  • 12 Oktober 2010 - 07:12

    Marian:

    Ha Julia,

    Wat leuk om je weer op deze manier te volgen.
    Zo te lezen heb je in een paar dagen al weer een hoop gezien en mee gemaakt.
    Heel veel plezier en geniet er van.

    Liefs Marian

  • 12 Oktober 2010 - 07:30

    Jorien:

    Hee Juul,

    Wat alweer een leuk verhaal :D En wat een mooie foto's!
    Echt een prachtig uitzicht en al dieren gespot.. super!

    Veel plezier! Liefs, Jor.

  • 13 Oktober 2010 - 14:38

    Martin Krieger:

    Heey!
    Zo te zien heb je je draai ook al gevonden :P ... je zult wel de schrik van je leven hebben gehad toen je het noodweer op zondag zag? :P ... haha.
    Het was echt een drama ;)

    Maar na nu Lions Head te hebben gedaan, moet je ook zeker voor de Tafelberg gaan! Vergeken met Lions Head een 'tikkeltje' moeilijker haha ;) ...

    Maar leuk om je verslag te lezen ;) !!

    Veel plezier nog!

    Cheers!

  • 13 Oktober 2010 - 20:14

    Mloewz:

    Heej Julia!

    Goed aangekomen dus! Haha.. leuk om je verhaal te lezen, komt me ook allemaal zeer bekend voor! (Ik ben nu weer een maandje in NL).
    Ik zelf heb de eerste 6 weken op de hoek van strandstreet en loopstreet gewoond, waar je dus ook altijd die moskee hoorde.. vreselijk! Vooral als je om half 7 sochtends op moest staan =P De laatste maandjes heb ik in Green Point gewoond op de High Level Road precies tegen over Robben Island en schuinover het Stadion =)

    Loop je stage in Cape Town zelf of net in de buitenwijken?

    Heel veel plezier daar!

    Oja, wat ook leuk om te bezoeken is Hermanus, daar kun je een prachtige tour maken terwijl je op een quatebike zit! Met een prachtig uitzicht en een interessant verhaal onderweg.

    Dat is idd wennen hea..die roltrappen. Ook gwn op straat lopen mensen links van ipv rechts dus ik liep iedereen in t begin in de weg! haha.

    Azuka (einde van longstreet) is een hele chille plek om een cocktailtje (+eten) te doen! En heb je Waterfront al bezocht?

    Tot je volgende verhaaltje!

  • 14 Oktober 2010 - 09:26

    Michiel:

    heej zusje!!!!
    wat een verhaal weer echt geweldig !! ;) en ja zoon berg beklimmen is idd niet makkelijk ik weet hoe je je voeld !! (A) maar goed je krijgt altijd een geweldig uitzicht voor terug! ;) leuke fotos weer !! blijf genieten van de tijd daar want voor je het weet zit je weer hier in nederland!. nou heel veel plezier en ik blijf zeker lezen !!

    xxxx liefs je broertje !

  • 14 Oktober 2010 - 16:33

    Madelon:

    Hey Julia,

    Zo te lezen vermaak jij je wel!! Geweldig om alle verhalen te lezen en de foto's te zien.

    Heel veel plezier nog, ook van Remco.

    Liefs Madelon

  • 18 Oktober 2010 - 15:23

    Manuela:

    Haai Julia!
    Wauw! Wat een leuke verhalen! Ben echt blij dat je zo hartelijk ontvangen bent en dat je leuke huisgenootjes hebt! Ook ontzettend leuke foto's!
    Ben heel erg benieuwd naar je nieuwe update! :)

    Liefs
Julia

Actief sinds 19 Aug. 2006
Verslag gelezen: 175
Totaal aantal bezoekers 117872

Voorgaande reizen:

06 Oktober 2010 - 30 December 2010

My nuwe avontuur

25 Mei 2009 - 01 Juli 2009

From the Big Apple to Alabama

08 September 2006 - 22 Juli 2007

Mijn eerste reis

Landen bezocht: